Waarom vormen burgers geen blok tegen overheden bij diens falen?

Denk bijvoorbeeld aan de bankencrisis, hierin zie je dat banken weer in oude fouten vervallen; overheden praten wel, nemen ook besluiten maar niet adequaat/ streng genoeg. Hoe kunnen burgers een blok vormen om bijvoorbeeld de Nederlandse overheid dwingen hier iets aan te doen. Neem de bonussen die worden uitgekeerd bij hoge functie in het bankwezen of de gouden handdrukken, dit bestaat nog steeds ondanks het probleem bekend is.

onder het mom van: Samen sta je sterk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat we samen niet weten hoe wij de taken van de overheid moeten overnemen, er komt heel wat bij kijken voor we dingen kunnen veranderen. De overheid wil ook wel, het is opgebouwd door mensen zoals wij allemaal, ook zij zijn met idealen begonnen, maar dan kom je de oppositie tegen en zul je toch bij moeten schaven. Misschien moet er gewoon een bewustwordings partij opgericht worden. Ik doe mee, mijn stem krijgt hij. En laat de regering daar dan maar mee debateren. Maar ja, of dat gaat lukken? ik geloof het niet anders zou zo'n partij er allang zitten. Het is makkelijker anderen de schuld te geven van wat niet goed gaat. dan zelf verantwoording te nemen. Verbeter de wereld en begin bij je zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Samen sta je inderdaad sterk, maar om een demonstratie in den haag te organiseren over besluiten over bonussen daar is waarschijnlijk niet genoeg animo voor.
En degene die meestal de demonstraties organiseren, de werkgevers en werknemers- bonden, hebben hier z.g.a. geen voordeel bij. (ten opzichte van elk ander bedrijf)

Dus is de kans dat zoiets gebeurt redelijk klein (zo het wel een super stunt vinden, wat ontzettend veel zegt tegen de overheid). Wat wel kan is veel handtekeningen ophalen, als je genoeg handtekeningen hebt opgehaald is de overheid er verplicht opnieuw naar te kijken.

Maar wat veel makkelijker is, is om een bank die hieraan doet belachelijk te laten maken door bijv. een cabaretier, met ontzettend veel ophef. Zoals dat ook is gebeurt bij Youp van het Hek en de klantenservice van T-mobile.
maar dit kan ook door spottende krantenartikelen.

ik hoop dat je het lukt dergelijke verkeerde praktijken aan het licht te brengen, zodat er echt verandering komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vergt grootschalige samenwerking tussen mensen.
Zulke dingen gebeuren wel hier en daar, maar alleen als er echt iets groots op het spel staat.
Een vrije dag opnemen om te gaan demonstreren is ook best een gedoe, wees eerlijk. En als je iets op de man af gevraagd wordt vindt je wel iets, maar uiteindelijk kiezen de meeste mensen toch voor de gemakkelijkste weg. En dat is: genieten van je vrije dag.

Er zijn massa's misstanden in de wereld. Denk aan de schandalige manier waarop ons vee soms wordt behandeld. Maar in de supermarkt is de kiloknaller het populairst, terwijl de kopers van die producten heus geen dierenbeulen zijn in het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zitten onbewust vol angst om er tegenin te gaan... Ze weten het vaak wel, maar steken hun kop in het zand. Wanneer een grotere groep burgers opstaat, die landelijk in hun eigen woonplaats begint met dingen organiseren, wat kan uitbreiden en kan motiveren om met de hele bups uiteindelijk de "daders" bij kop en kont te pakken en het niet meer te pikken wat er nu gebeurt, dan is het dichtbij.
Nu wordt er regelmatig wel iets in Den Haag georganiseerd, maar Velen willen wel, maar de hardst getroffenen, zijn toch de lagere inkomens en juist die hebben niet even geld om "even"naar den Haag te gaan om mee te doen. Ook veel mensen die afgestompt raken van alle papierwerk en betuttelingen die steeds meer in opkomst zijn. Alles bij elkaar houdt dat een hoop mensen tegen.
Maar ik denk wel dat daar verandering in gaat komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samen sta je misschien wel sterk. Maar heb je samen ook dezelfde veranderingen voor ogen?
Dat zal heel erg versplintert zijn en daarmee vervalt dat je samen staat en men dus ook niet sterk staat.

De overheid is gekozen door het volk en net zoals de overheid met vele partijen versplintert is, is dat een afspiegelen van de burgers.

Toch kunnen de problemen niet met miljoenen verschillende ideeën worden aangepakt. Dan zal er helemaal niet meer adequaat opgetreden kunnen worden.

---

Dus in dit kader zal een samen sterk staan altijd worden 'geleid' door 1 iemand. Ga je dan niet naar een andere vorm van regering? Wie wordt die ene iemand dan? De sterkste, met de meeste aanhangers? Dat is dan toch ook een vorm van kiezen, en dat doen we al met onze regering.
En wat als die ene leider dan niet wil doen wat JIJ als idee hebt voor de problemen, ga jij dan misschien een andere groep vinden in het kader van 'samen sta je sterk'?
... en met dezelfde problemen als hier wordt neergezet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel : we hebben het te goed, en te veel te verliezen.

Pas als er ECHT iets op het spel staat, we ECHT iets te verliezen hebben of ECHT voelen dat we in onze persoonlijke vrijheden worden aangetast, klimmen we op de barricades. Maar voor het over is, zitten wij, gezapig volkje, het liefst met een biertje in de hand aan de bar te kankeren. Meer energie moet het bij voorkeur niet kosten. Dat kost maar geld en vrije tijd, en het is ook nog eens niet 'leuk'. Kortom : we zijn er te hedonistisch voor geworden, en we hebben het niet slecht genoeg. Onze weerstand gaat niet verder dan publieke verontwaardiging.