Weet iemand iets over gratis trouwen in het Stadhuis van s'-Hertogenbosch, terwijl je in een andere gemeente woont?? (zie uitleg)??

Mag je in de gemeente s'-Hertogenbosch trouwen, als je in een andere gemeente woont?
En als je in s'-Hertogenbosch gratis trouwt (op dinsdag dus) hoeveel mensen mogen daar dan bij zijn? Buiten de getuigen om?

Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.
Geen antwoorden zoals: bel die gemeente op ed. want dat doe ik heus wel, ik wil het eerst op deze manier proberen. IK kan niks vinden op de site. Misschien anderen wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ook in de gemeente den Bosch kun je trouwen als je er niet ingeschreven staat.
Je moet wel eerst in ondertrouw (aangifte doen) en dat moet in de gemeente waar een van beide partners ingeschreven staat. Daarbij moet je doorgeven in welke gemeente getrouwd gaat worden.

In Den bosch kun je op dinsdagmorgen gratis trouwen. Er zijn 2 sessies: een om 9.00 uur en een om 9.30. uur.
Komt nog wel de prijs van het trouwboekje bij van €31.95.

Voor de overige informatie kun je beter maar even bellen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

trouwsite Den Bosch:

http://www.s-hertogenbosch.nl/algemeen/trouwen-in-de-gemeente-s-hertogenbosch/

Toegevoegd na 13 minuten:
Dit vond ik nog op een andere site:

Gratis trouwen

Iedere gemeente moet gelegenheid bieden dat stellen gratis kunnen trouwen. Dit staat in de Wet rechten burgerlijke stand. Gemeenten mogen wel voorwaarden stellen aan trouwparen en ceremonies. Voorbeelden zijn:
-er mogen geen toespraken worden gehouden;
-gratis trouwen is slechts mogelijk voor ‘eigen’ inwoners van de gemeente;
-er zijn slechts een beperkt aantal gasten toegestaan;
-er is geen muziek;
-er wordt 1 ceremonie gehouden voor alle gegadigden voor kostenloze huwelijksvoltrekking van die week tegelijk.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-regel-ik-een-huwelijk.html

Er bestaat dus een kans dat gratis trouwen in Den Bosch alleen is voor de inwoners van de eigen gemeente. dat moet je zelf navragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is in ieder geval zo dat je vrij bent in de keuze van trouwplaats. Dus je kunt in iedere plaats in Nederland met een gemeentehuis trouwen. Ook is het wettelijk zo dat iedere plaats gelegenheid moet geven gratis te kunnen trouwen, 1 of 2 tijden per week. Dat is overal verschillend maar zijn natuurlijk niet de populaire uren en/of dagen.
Of een gemeente je als niet-inwoner kan weigeren gratis bij hen te trouwen weet ik niet, ik kan me voorstellen dat het bedoeld is voor de eigen inwoners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, dankjewel. Ik weet nu in ieder geval dat de gemeente waarin je trouwt niets uitmaakt. Nu nog kijken of het gratis kan.
Dankje
Twee mensen die willen trouwen of een geregistreerd partnerschap willen sluiten, gaan eerst in ‘ondertrouw’. Zij doen aangifte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, in beginsel in de woonplaats van één van beide.
Indien het een woonplaats van 1 van de 2 is kan je dan gratis trouwen elke gemeente in nederland behoort die optie te bieden.
Betreft t trouwen elders waar geen van beide woont dan geld die regel in beginsel niet maar wil niet zeggen dat die gemeente het uitsluit dat zal je dan specifiek moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, hartstikke bedankt, ik zal het zeker navragen. We wonen er allebei niet als we willen gaan trouwen..zou erg jammer zijn. Bedankt :)
Wij wonen in Lelystad en zijn getrouwd in Harderwijk dit was geen probleem. Alleen de ondertrouw moet je doen in eigen gemeente. Je moet uiteraard een afspraak maken voor de trouwdatum en als het goed is krijg je ook een gesprekje van tevoren met degene die jouw trouwt die gaat je allemaal dingen uitleggen en vragen en aan diegene kan jijzelf ook allemaal vragen stellen. Erg leuk vooraf! Hoop dt je hier wat mee kan