Een complottheorie waarbij allerlei belangrijke mensen de wereld zouden willen overnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest beruchte 'oproep tot een nieuwe wereldorde' kwam van de toenmalige Amerikaanse president George H. W. Bush, tijdens een toespraak tot het Congres. Hierin ging hij in op de veranderingen in de wereld na de Koude Oorlog. Bush deed de toespraak op 11 september 1990 en volgens verschillende auteurs is deze datum veelbetekenend: precies elf jaar later vonden de aanslagen in New York en Washington plaats, aanslagen die volgens hen de nieuwe wereldorde dichterbij moesten brengen. Verschillende complot-aanhangers wijzen hierbij graag op het feit dat het getal 'elf' voor vrijmetselaars een belangrijk en symbolisch betekenisvol getal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke syboliek heeft het getal 11 dan voor de vrijmetselaars?
Met wereldorde bedoelen mensen meestal één wereldwijd politiek-economisch systeem geldend voor alle landen. En dat is dan volgens bepaalde principes. Wat een wereldorde inhoudt hangt derhalve af van de politiek-economische visie die men aanhangt. Zo zijn er socialistische, kapitalistische en andere visies of modellen enz. Die weer in te delen zijn in bijvoorbeeld een 'Rijnlandsmodel' of een 'Angelsaksisch model'. Al die visies of modellen kennen weer hun 'scholen' of groepen. Voorbeelden zijn de Bilderdijkgroep, de Marxistisch-Leninistische school enz. Als je wilt weten hoe hun Nieuwe Wereldorde eruit ziet moet je ze googlen.