Welke levensduur mag je verwachten van een TURBO (het onderdeel)?

Let op: Auto als TOP occasion gekocht, 4 jaar oud 80.000 KM. Nu 14 maanden later (dus 5 jaar en drie maanden) bij 108000 turbo kapot.

Mag je, aangezien je een TOP occasion heb gekocht aannemen dat de levensduur (wettelijke) van de turbo langer is dan 14 maanden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Je hebt er al meer dan een jaar(!) in gereden.
_Niemand_ kan bewijzen dat je 'm goed behandt hebt. Je kans dat je ook maar ene cent terug krijgt is (helaas) waarschijnlijk nul. Volgens mij zijn er zelfs geen eens voorwaarden aanwezig voor een coulance-geval.

Zelfs al was de auto nieuw en hij ging na 14 maanden stuk: dan nog betwijfel ik of je bij zo'n onderdeel - welke hooggevoelig is voor hoe je 'm behandeld - nog geld terug krijgt.

Een TOP-occasion is al helemaal niet in de wet omschreven, trouwens. Da's meer een uithangbord van een aantal merken om hun dure occasions beter te kunnen verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je turbo bij 108000 kilometer de geest geeft is dat al vrij snel eigenlijk,de meeste gaan over de 200000,tot wel 300000km en meer.
maar het ligt veelal ook aan de rijstijl,een turbo moet je warm rijden langzaam dus,niet gelijk wegplanken,net als na een snelle lange rit even uit laten lopen,koelt hij langzaam af.
het ligt maar net hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan,mogelijk heeft U nu de gevolgen hiervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al is het niet leuk om te horen, de meeste ervaringen met 2de hands turbo's zijn negatief. Het is dus niet vreemd dat hij het na 5 jaar begeeft. Of de dealer je tegemoet wil of moet komen kan ik niet inschatten. Hierbij een engelstalige link van wat "ervarings deskundigen"