'Hoe groot is de kans dat wij in nederland getroffen worden door een terroristische aanslag? Op welke manier wordt dat gemeten?

sinds 11-9 is heel de wereld in rep en roer rond om het fenomeen terrorisme. Naar mijn idee is nederland maar een klein landje en voor ons wel belangrijk maar voor terroristen niet belangrijk genoeg om een aanslag te willen plegen. Hoe zit dit nu? Weer een geval van bangmakerij van de regering en de media?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet sinds 9/11 hoor...das al eerder

Het beste antwoord

Hoe groot de dreiging voor een terroristische aanslag is durf ik niet te zeggen. Ik ben er wel van overtuigd dat we die dreiging serieus moeten nemen. Ik geloof absoluut niet dat de regering het volk bang probeert te maken, ze zullen juist alles in de doofpot stoppen en het achter het toneel op proberen te lossen. Zoals ze dat met alles doen.
De regering houdt over alles zijn mond tot dat ze er niet meer omheen kunnen draaien en dat alleen omdat zij bang zijn voor massa paniek. Ik denk dat Nederland wel degelijk belangrijk is en ook zeker voor andere landen. Daarnaast bemoeien ze zich teveel met andere landen, wat niet bij iedereen goed valt. Nederland heeft zoveel 'geschikte' plekken waarmee je heel Nederland in rep en roer krijgt wanneer je daar een aanslag pleegt. Neem alleen al de Rotterdamse haven. Wat denk je wat er gebeurd als onze havens plat komen te liggen. Ik denk dat we ons niet af moeten vragen OF er een terroristische aanslag komt, maar WANNEER.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ter overweging: de olie van zowat half Europa komt via de Europoort binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk even bij de site van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tussen de 0 en 100 pocent. als een eenling iets ongemerkt voorbereid en ook werkelijk een aanslag pleegt is daar niets aan te doen qua preventie. dus inschatten kan alleen bij bepaalde personen of organistaties die de aivd al in de pijler heeft, en daar is misschien wel wat over te zeggen maar dat gaan ze niet met ons delen ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans is precies 50%. Of de aanslag komt er, of hij komt niet.
Maar dat is flauw. Om een kans te kunnen berekenen heb je statistieken nodig. En die zijn er niet in West Europa. Ze gaan hier uit van 'dreigingskansen' een vaag begrip gebaseerd op informatie van inlichtingendiensten. Als een terrorist een aanslag wil plegen in Nederland lukt hem dat zonder enige twijfel. De kans dat iemand dat wil doen is wat groter sinds we meevechten in Irak en nu in Afghanistan, maar dat kan je niet uitrekenen dus.
14 jaar geleden
De kans is zeker aanwezig & reeel.

Kijk even terug naar koninginnedag. Een enkele persoon had het bijna voor elkaar het koningklijk huis te verwonden. Als dat een arabier was geweest was meteen een onderzoek naar terroristische groeperingen gestart.

Nederland is een van de balngrijkste landen in de wereld op bank gebied. We zijn 2 na grootste exporteur van landbouw producten en hebben een van de grootste transporthubs in het land, waar ook nog eens een belangrijk deel van de europese handel doorheen komt.

Nederland is zeker belangrijk genoeg in de wereld om een aanslag te krijgen. Dit is geen reden om elke minuut vand e dag angst te hebben (Dat is zelfs het doel van terroristen: Terror zaaien wardoor het dagelijks leven lam komt te liggen). De kans dat je persoonlijk betrokken bent bij een aanslag is natuurlijk extreem klein.