Wanneer verlopen boetes bij de NS en politie?

Ik had een discussie met een vriend van mij hierover.
Want hij zegt nooit meer brieven te ontvangen van boetes die hij paar jaar eerder kreeg.. dat leek mij stug aangezien ze meestal meerdere verhogingen geven, en een deurwaarder sturen bijvoorbeeld. Weet iemand hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
itsme
12 jaar geleden
Het zou wel een probleem kunnen worden als hij op Schiphol de douane passeert, dan blijkt opeens dat de boete toch niet verlopen is en moet hij ter plaatse alles betalen, inclusief verhogingen.
Amadea
12 jaar geleden
Onlangs las ik nog een nieuwsbericht dat iemand na 8 jaar zich liet inschrijven bij een gemeente, terwijl hij de tussentijd spoorloos geweest was. Vervolgens werd hij opgepakt vanwege de hoge boete die hij nog uit had staan!

Het beste antwoord

De NS probeert in eerste instantie de boete zelf te innen daarna gaat het echt naar een incassobureau
Kan die het niet vorderen (ook met rechterlijke uitspraak) dan geven ze die vorderingsopdracht terug wegens niet te innen
Maar dan is het echt niet afgelopen er zijn incassobedrijven die die zogenaamd niet te vorderen schulden/opdrachten opkopen Die hanteren wat aggresievere incasso methodes hun brieven zijn zeer dreigend en meeste mensen betalen dan alsnog Er volgt bij niet betalen op zeker loonbeslag en/of beslag op uitkering en beide zijn wettelijk verplicht hieraan mee te betalen Uiteindelijk vroeg of laat moet je betalen

Boetes verlopen dus niet en rechterlijke uitspraken zijn 20 jaar geldig (die uitspraak hebben ze wel nodig om echt te gaan innen)

En uiteraard zijn er uitzonderingen bij NS en Politie kan gewoon wel s iets zoekraken en kan je geluk hebben

Het is mij zelf overkomen dat ik vele parkeerboetes had en uiteindelijk wilde betalen op het bureau en toen was 99% van die boetes weg maar dat is wel zeldzaam maar het kan dus wel voorkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, hartstikke bedankt, dan zijn we het daar dus over eens :)Je moet geluk hebben inderdaad :)
Er zijn inderdaad uitzonderlijke situaties maarja met wat niet.. lees bijvoorbeeld dit bericht:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/2582841/zwartrijder-betaalt-59-jaar-alsnog.html

Andere antwoorden (3)

Ja dat zijn van die sterke verhalen.
Ik neem aan dat iemand best wel eens kan mazzelen, maar het is zo dat je eerst het schikkingsvoorstel krijgt, dan bij niet reageren een verhoogd schikkingsvoorstel, gevolgd door een derde en daarna kun je inderdaad geconfronteerd gaan worden met een deurwaarder of oom agent die je boete komt incasseren.

Ik heb ook gehoord dat het Centraal Justitieel Incasso bureau achter die boetes aan blijft zitten.

Wat boetes bij NS betreft weet ik het niet precies, maar die zullen heus ook wel een zeer consequent en streng incassotraject hanteren.

Geloof er niks van - uitzonderingen bevestigen de regel - dat je er zo makkelijk mee weg komt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je hoort toch ook wel eens van een soort razzia's (zo noem ik het maar) dat in bepaalde gemeenten ineens bv zo tegen het eind van het jaar. Dan stuurt een hoofd van politie - omdat zijn personeel anders te lang aan de oliebollen zit - op pad om openstaande boetes te incasseren. Daarbij maken ze alvast wat celruimte vrij voor het geval dat en dat doet over het algemeen wonderen.
12 jaar geleden
Ga er maar niet van uit dat die boetes verlopen c.q. verjaren.
Vermoedelijk heeft je vriend enige tijd gewoond of woont hij op een adres waar hij niet ingeschreven staat, anders zou hij wel het nodige ontvangen hebben. Overigens kan het lang duren, ik heb vorige week een boetvonnis betaald voor wildplassen in 2009. Zie verder de bronlink voor nadere informatie, je kunt ze ook gewoon bellen met een 'algemene vraag' zonder op de specifieke situatie in te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heeft een huisgenoot (moeder, vrouw bijv.) de boetes voor hem betaald, zonder dat hij dat weet.