Wanneer is een DNA-test verplicht en wanneer kun je die weigeren ?

Is dat alleen bij ernstige delicten of ook al bij een gering vergrijp ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Op dit moment worden alleen mensen die zijn veroordeeld voor zedenmisdrijven en voor misdrijven waar tenminste vier jaar gevangenisstraf op staat, verplicht DNA af te staan. Weigering tegen afnemen van DNA is niet mogelijk. Men kan wel bezwaar maken tegen opnemen van de gegevens in de DNA databank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

DNA bepalen is duur, dus een dna-databank zal er niet zo snel komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
en een DNA test is niet zinvol, als er geen dna-databank is of dat er dna op de plaats delict wordt gevonden.
Toepasbaarheid is dus nog beperkt. Verder begrijp je het wel hoop ik. Weigeren is altijd verdacht.