Waarom is het ophangen van een pop strafbaar?

Wilders' aanklacht voor bedreiging heeft tot aanhoudingen geleid. Maar wat is er nu precies, juridisch gezien, dreigend aan het ophangen van een pop die op je lijkt? Even afgezien dat het een smakeloze actie is.

Toegevoegd na 8 minuten:
En is het ook internationaal gezien strafbaar als zijn pop wordt verbrand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het is aanzetten tot geweld.
14 jaar geleden
Het is te vergelijken met een film waarin gematigde nederlandse moslims op één lijn worden gezet met gewelddadige extremistische moslims uit het midden-oosten. Dat kan ook aan zetten tot geweld, dat is immers OOK een lompe vorm van demoniseren.

Ik noem het in beide gevallen kinderachtig misbruik maken van de vrijheid van meningsuiting voor politiek gewin. Geen van beide gevallen zou strafbaar moeten zijn. We zouden figuren die zoiets stompzinnigs en nutteloos doen gewoon keihard moeten uitlachen. Meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ophangen van een pop is niet strafbaar. De reden dat er een aanklacht is ingediend is omdat de pop een foto van Geert Wilders op zijn rug had met een mes erin. Dat is bedreiging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha, daar kan ik me iets bij voorstellen.