Dat komt doordat Nederland een (historisch gegroeide) creatie is. De grenzen van staten zijn door vroegere elites getrokken, gebieden zijn onder elkaar verdeeld. Na ca. 1800 zijn de verschillende nationale regeringen en staatshoofden een nationaliseringsprogramma begonnen om liefde voor het vaderland te kweken alsmede een gevoel van eenheid onder de bevolking. Over een bevolking die zich een voelt, valt makkelijker te regeren, zo'n bevolking is makkelijker in toom te houden, zeker als een regering claimt uit naam van volk en vaderland te regeren.

De bevolking van een land is dus een 'imagined community': voor een individu, voor jou, is het onmogelijk om ieder lid van de natie te kennen, maar toch wordt van je verwacht een band met al die onbekenden te hebben omdat jullie dezelfde nationaliteit bezitten. Daarom is er zoveel tegenwind onder elkaar, zoals jij dat formuleert: zelfs met mensen met een geheel ander karakter, een heel ander mensbeeld, iemand dus met wie je waarschijnlijk nooit een biertje zou drinken, wordt je geacht een relatie te hebben vanwege een overeenkomstig woordje in je paspoort.

De twee dingen die jij in je vraag aanmerkt, zijn dus het product van een twee-eeuwenlange conditionering die in Nederland (maar ook in bijna ieder ander land op deze planeet) heeft plaatsgevonden. Dat je enige liefde en trouw voor je geboorteland moet opbrengen, moet voelen, wordt zonder meer aangenomen, alsook het feit dat je je verbonden moet voelen met je landgenoten, met AL je landgenoten, terwijl het hier in feite om kunstmatige emoties gaat. Het is gewoonweg flauwekul dat je met iemand een speciale relatie zou moeten hebben, ook als je diegene helemaal niet kent, omdat jullie toevallig op het zelfde staatkundige stukje grond geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het feit dat men in Nederland voor de wet elkaar tegenwind mag geven zonder risico's voor eigen gezondheid, een ieder het gevoel van vrijheid geeft en men daar graag voor staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemaal op hun eigen manier ja, met een gemene deler gezonde fier op nederland.

ja kan je land liefhebben en je regering haten, daar komt het beetje op neer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het niet waar is, dat Nederlanders voor hun land zouden staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders staan vooral voor hun individuele belangen (zijn ze ook niet unieke in)
Samengevat in goed Nederlands: wass sich liebt, neckt sich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is overal wel zo. Kijk naar Belgie. Vlaanderen tegen Wallonië. Of de Verenigde Staten. Zwart tegen blank en anders wel zwart en blank tegen emigranten. Of in Canada Franstalig tegen Engelstalig.