kan ik vervroegd een nieuw paspoort aanvragen

ik woon op kreta en mijn pasoort is volgend jaar december afgelopen. vanaf september zou ik naar athene moeten om mijn paspoort te verlengen. nu ben ik komende december in nederland en ik weet dat je in denhaag ook al kom je daar niet vandaan je paspoort kunt verlengen. maar nu zag ik op internet alleen als je tentijde van het verlopen in nederland bent. en dat is in mijn geval niet zo ik ben er een jaar eerder maar volgend jaar kom ik niet naar nederland.
kan ik nu ook in nederland dit doen en heeft iemand hier ervaring mee. wat heb ik allemaal aan papieren nodig buiten mijn oude paspoort natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Antwoorden (6)

Dit is inderdaad een taak die wordt uitgevoerd door Burgerzaken van de gemeente Den Haag.
Ik zou ze even bellen.
Gemeentelijk ContactCentrum Den Haag.
vanuit het buitenland 003170 353 3000

Toegevoegd na 1 minuut:
Je moet de afdeling Landelijke Taken van Burgerzaken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het verleden heb ik mijn paspoort wel eens drie maanden eerder verlengd om de verlenging tegelijk met die van mijn rijbewijs te laten lopen. Maar dingen kunnen misschien veranderd zijn. Vraag toch maar even aan de betreffende gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de site van het ministerie van buitenlandse zaken kun je misschien antwoorden vinden. Er staat nergens dat je je paspoort niet eerder aan kunt vragen. Mocht het officieel niet kunnen, dan kun je nog overwegen je paspoort aan te geven als vermist (wel een kopie maken ter identificatie) en zo een nieuw paspoort aanvragen. Dit kost wel extra geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En bovendien gaat het aanvragen dan veel langer duren omdat veel meer gecontroleerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een optie als het anders niet zou mogen toch? En misschien goedkoper als dat ze hem in Athene moet aanvragen
ja,dat kan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan het, maar dat weet ik niet zeker. Wat in ieder geval wel kan(of moet kunnen) is je paspoort aanvragen bij de Nederlandse ambassade in het land waar je woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt gewoon een nieuw paspoort krijgen ook al is het nog een tijdje geldig. Ik heb het zelf onlangs ook gedaan ookal was het nog 2 jaar geldig, vanwege verhuizing naar het buitenland. Ze vroegen toen wel waarom ik dat deed en ik had de zin"wonen in het buitenland" nog niet eens afgemaakt of het was ze al duidelijk. Je moet je paspoort en een pasfoto (denk aan de strenge eisen, dus ga naar een fotograaf) meenemen. En verder nog:
-een recent bewijs van uitschrijving met nationaliteit, niet ouder dan 2 weken, van de gemeente waar u voor het laatst was ingeschreven voor uw vertrek naar het buitenland. Dat is overigens alleen nodig als u na 1 oktober 1994 bent uitgeschreven uit Nederland. U kunt dit aanvragen in de gemeente waarin u het laatst stond ingeschreven.
- een van de volgende documenten:
Een recente verklaring van de bevoegde autoriteit van uw woonplaats in het buitenland waaruit uw domicilie en nationaliteit(en) blijkt; OF
Recente verklaring van Nederlanderschap, niet ouder dan twee weken, afgegeven door de Nederlandse vertegenwoordiging van het land waar u woont; OF
Geldige originele verblijfsvergunning (met vermelding van uw nationaliteit), afgegeven door de daartoe bevoegde instantie in het land van verblijf.
-49,60 euro.
En denk eraan dat het minimaal 10 werkdagen gaat duren dus als je in december gaat, kan het nog wel eens langer gaan duren vanwege de feestdagen!
Voor alle zekerheid kun je nog even bellen naar Afdeling Landelijke Taken, Stadsdeelkantoor Centrum: 0031 70 353 3000