Hoe slaagde de Ned. regering er in 1947 in een grote troepenmacht op de been te brengen om in Ned.Indië een koloniale oorlog te voeren ?

WOII was net afgelopen en Nederland was berooid en vernield uit de oorlog gekomen. Miljoenen dollars (Marshallhulp) uit de VS waren nodig om ons land weer op de been te brengen. En toch werden ruim 100.000 militairen naar Ned. Indië verscheept inclusief vliegtuigen en tanks. Hoe kreeg Ned. zo gauw een groot getraind leger op de been, waar kwam het materieel vandaan en nog raadselachtiger al het geld dat daarvoor nodig was? En deze enorme inspanning werd een paar jaar daarna nog eens herhaald.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Hanson;

Natuurlijk was ons land flink beschadigd uit de oorlog gekomen, maar niet volkomen geruïneerd. De economie was immers min of meer door blijven draaien terwijl de overheidsuitgaven relatief op een laag pitje stonden. En in defensie was er al die jaren natuurlijk bij uitstek geïnvesteerd. In een tijd van opbouw en hernieuwd gevoel van nationale trots was het niet zo moeilijk om jonge mannen onder de wapens te krijgen; ze stonden er letterlijk voor in de rij. En een elementaire militaire training hoeft natuurlijk niet meer dan een paar maanden te duren, zeker wanneer je met de bekende westerse arrogantie denkt die onderontwikkelde 'ploppers' of 'blauwe apen' denkt wel even een lesje te gaan leren.
Ik kan me ook voorstellen dat er financiëel het nodige aan is bijgedragen door de belanghebbende industriën en bevriende staten die er baat bij hadden de machtsstructuur in Indonesië te houden zoals deze was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de politionele acties, zoals de poging tot herovering van Nederlands-Indië ook wel heette, werden voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis dienstplichtigen over zee gestuurd. Ook was er na de oorlog, zoals bij het andere antwoord wordt vermeld, een soort hernieuwd nationalisme, en het idee dat Nederland haar Aziatische kolonie nodig zou hebben voor het economische herstel. Door die factoren gingen ook nog eens vele mensen zich opgeven voor het leger. Dat verklaart de, voor Nederlandse standaarden, enorme troepenmacht, zeker in die tijd.

Na de oorlog kreeg Nederland 'Geleide loon- en prijspolitiek'. Hier werden zowel de lonen en de prijzen laag gehouden, zodat er goedkoop geproduceerd en geëxporteerd zou kunnen worden. Hierdoor maakten de bedrijven winst, konden zij groeien en ontstond er werkgelegenheid. Door de enorme groei van die bedrijven, groeide de productie waardoor die wapens konden worden gemaakt. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het zo ongeveer gegaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst had Nederland dienstplicht. Daarbij kwam dat veel jongeren door de bevrijding geïnspireerd zich maar al te graag als vrijwilliger meldden. Zo had men een paar lichtingen dienstplichtigen (die men jaren vast hield) en vrijwilligers. Er was natuurlijk net na de oorlog een enorm overschot aan oorlogstuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was net na de oorlog een enorm overschot aan oorlogstuig? Maar de Duitsers namen voor en in de hongerwinten in '44-'45 toch van alles mee? Ik denk dat ze toen ook het oorlogstuig mee hebben genomen, dat konden ze goed gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Americanen, Engelsen en Canadezen hadden heel veel oorlogstuig bij zich toen de Duitsers zich overgaven. Er was toen plotseling in Europa een enorm overschot aan oorlogstuig, want er werd niet meer gevochten.
Wat jij schrijft snap ik niet. wat heeft de hongerwinter te maken met oorlogstuig?