hoe werkt voorkeurstemmen ?

Toegevoegd na 10 minuten:
als 2 partijen gelijk eindigen en een vrije zetel nog open is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als jij stemt op een pol. Partij zelf, dan stem je gewoon op de lijsttrekker. De partij bepaalt de volgorde van de politici op hun stemlijst. Dat wil zeggen dat ze de personen die de partij graag in de kamer wil hebben ook in de kamer komen. Echter is er ook de mogelijkheid tot voorkeursstemmen. Je stemt dan op een politicus die misschien wat lager op de partijlijst staat, omdat je vindt dat hij in de kamer behoort voor zijn partij. Hij zal, als hij genoeg stemmen krijgt, stijgen in de rangorde van de partij. Hierdoor maakt hij meer kans om in de kamer te komen. Als hij er genoeg heeft om op een plek te komen staan, die hoger is dan het aantal zetels, komt hij in de kamer terecht om de partij te vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voorkeursstemmen maken niets uit voor de zetelverdeling tussen partijen, maar alleen voor de zetelverdeling _binnen_ een partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerstgegeven antwoord is niet helemaal helder. Na de verkiezingen wordt eerst de kiesdeler bepaald. Dat is het aantal uitgebrachte stemmen, gedeeld door het aantal te verdelen zetels. Kandidaten die de kiesdeler halen zijn gekozen, waar ze ook staan op de lijst. De overblijvende stemmen op die lijst (partij) worden toebedeeld aan de lijsjttrekker, de stemmen die hij overhoudt gaan door naar de nummer 2 en zo verder. Het heeft dus niets te maken met 'stijgen op de lijst', maar het is volledig zwart-wit. Je heelt de kiesdeler of niet. Er zijn systemen waarbij je al met voorkeurstemmen bent gekozen als je zelfstandig 66 of 75% van de kiesdrempel haalt, maar dat zijn varianten van het bovenstaande.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het verdelen van zogeheten restzetels is ingewikkeld rekenwerk. Bij gemeente en provincie gebeurt het bovendien ander dan voor de Tweede Kamer. In de Kieswet staat het precies beschreven. En als ze dan nog gelijk eindigen beslist het lot.
Kijk daarvoor op www.wetten.nl
teusvh