Welk land heeft het beste leger allerijden?

Over de gehele geschiedenis van oorlog voeren gezien.

Toegevoegd na 1 minuut:
allertijden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Beste leger aller tijden? Djengis khan en leger van romeinse rijk etc. is sowieso fout, want er wordt gevraagd naar de beste leger aller tijden, de Nederlandse krijgsmacht zelfs zou waarschijnlijk alle legers uit het verleden wegvagen, maar de sterkste leger ALLER TIJDEN is ongetwijfeld de VERENIGDE STATEN van Amerika. Ze hebben de meest geavanceerde leger en zijn technologisch gezien het beste, Volksrepubliek China heeft waarschijnlijk een veel groter mankracht, maar zal waarschijnlijk niet van de VS kunnen winnen in een 1 op 1 gevecht/oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot 1980 zou de soviet unie een eventueel conflict in europa winnen blijkt uit vele verslagen en rapporten verders moesten de amerikanen afdruipen in vietnam met hun hi tech materiaal

Andere antwoorden (14)

Lijkt me het Romeinse Leger, in tijde van het Romeinse Rijk. Gezien wat zij toen bereikt hebben.. Enige fout van hen was de hebzucht (hetzelfde als Hitlers fout).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monaco, het heeft geen leger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat een gemiddeld SS peloton het in zijn tijd heel goed deed, maar tegen het huidige leger misschien wel dik te kort komt.

Als je het momenteel hebt over de best geoefende troepen ter wereld, dan schijnen dat de Engelse SAS commando's te zijn. Maar vergis je bijvoorbeeld ook niet in het Nederlandse KCT.

Uitgaande van de speciale troepen, is de huidige militair beter geoefend dan het vroeger het geval was. Dat heeft te maken met de verscheidene oefenlocaties in binnen- en buitenland die tegenwoordig gebruikt worden. Bovendien is het gemeengoed geworden dat de elite troepen tegenwoordig gezamenlijk optrekken. Zo kan het gebeuren dat de Engelse SAS, het Nederlandse KCT, en het Duitse KSK samen oefenen op in Marnehuizen (Marnewaard (grootste oefendorp van Europa)).

Bovendien is de achtergrond heel verschillend. Als je bijvoorbeeld de Amerikanen heb, die hangen erg aan materieel. De Russen heel erg aan aantallen. Wij Europeanen zijn vooral van de gedegen opleiding.

Nederlanders staan bijvoorbeeld erg bekend om hun schietkunst. Dat had Napoleon al in de gaten. Zijn schutterijen bevatten opvallend veel Nederlanders. Tijdens de meidagen van 1940 werden er opvallend veel Duitse vliegtuigen uit de lucht gehaald door luchtafweergeschut. In verhouding veel meer dan in Frankrijk, terwijl in Nederland bijna niet geoefend was met het luchtafweer. Ik denk dat onze hoge kwaliteit deels is gekomen door zuinigheid (1 kogel, 1 geraakt doel), maar deels ook in ons bloed zit.

De Duitse SS was tijdens de WO-II echt niet zoveel beter geoefend dan de wehrmacht of dan bijvoorbeeld Franse of Engelse troepen. De kracht van de SS zat vooral in de uitrusting, ze waren de enigen met camouflage kleding, maar zat ook in het uithoudingsvermogen van de SS. Ze waren uitzonderlijk goed geoefend op sportgebied waardoor ze een gevecht veel langer vol hielden. Dat compenseerde zeker wel hun redelijke gelijkheid in het gevecht met vijandige troepen. Maar het belangrijkste wapen van de SS was nog wel hun ijzeren wil. Ze gingen maar door en door en door. Door het vele fysiek zware oefenen waren het beren geworden. Wat je soms wel eens ziet dat de geest wel wil, maar het lichaam niet mee gaat. Daar had de SS geen last van, ze waren op en top geoefend. Ik denk niet dat de SS militair gezien zoveel beter was dan andere eenheden, maar fysiek en mentaal, daar legde iedereen het tegen de SS af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor die + :-)
Maar waarvoor die min dan :-|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil mijn min wel motiveren hoor 1) de wehrmacht had wel degelijk camo kleding (ik heb zelf 2jaar een duitse eenheid ge-re-enact dus spreek uit ervaring)
2) ik heb zelf enige ss-ers gekend en gesproken en hun verhaal is toch wel anders als wat jij hier verteld
Het beste leger heeft Israël .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kwam bij mij ook als eerste op toen ik de vraag las, maar waarom? Misschien ooit ergens gelezen. Ik kan het niet onderbouwen in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nelly: dat komt bij mij op bij elk ongemotiveerd antwoord. @Khepput: Als dat de maat is, dan zouden legers elders in de wereld heel wat beter geoefend moeten zijn denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar: je hebt overschot van gelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zinsopbouw vraagt om een mooie conspiracy theory: 'Het beste leger heeft Israel'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha @ Stippel, goed gevonden
Ligt eraan waar je op let, qua vuurkracht en capaciteit sowieso israel en de VS.. Maar gelet op de training steken de zwitsers boven iedereen uit.. Dat blijkt alleen al door het feit dat de zwitsers de paus geschermen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is nogal relatief. Want er zijn nogal wat factoren om dat mee te meten.

Dzjengis Khan had toen hij de Mongoolse stammen wist te herenigen het grootste rijk dat de aarde ooit heeft gehad. Als je het aan grootte meet hadden de Mongolen misschien wel gewonnen qua beste leger. Maar wat voor tegenstand had hij? En was zijn leger dan echt zo goed?

Als we het over de recente geschiedenis hebben valt niet te ontkennen dat de Wehrmacht ongekend sterk was. 3 landen moesten samenwerken om het op de knieën te krijgen. Hun materiaal was van buitengewone kwaliteit vergeleken met het materiaal van de tegenstanders. Zonder twijfel een van de kanshebbers.

Israël word ook al eerder genoemd. Of het nu de sterkste is weet ik niet, maar het feit dat zo'n klein klant zo bijzonder slagvaardig en tactisch is, is ondanks de Amerikaanse steun, sowieso bijzonder te noemen.

Maar zo zijn er nog tig te noemen natuurlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
klant moet land zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ondanks de Amerikaanse steun, Ik zou zeggen dat Israel al lang en breed weer zou behoren aan wie het toe behoort als Amerika niet direct Israel zou steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien, maar aan wie dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is allemaal erg tijdsgebonden. In de tweede wereldoorlog was de wehrmacht het sterkste, maar onder Napoleon was het Franse leger weer het sterkste.
Volgens mij is de kracht van een leger erg afhankelijk van de veranderende oorlogsvoering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zeg ik natuurlijk ook relatief, JohnWayne. Dit moet je niet zeggen op mijn antwoord, maar op de vraag.
De V.S ook naar het verleden kijkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De VS of Israël
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hoeven daarvoor maar enkele decennia terug te gaan in de geschiedenis. De Koude Oorlog was de meest intimiderende en geavanceerde oorlog ooit. Zowel de strijdkrachten van de Verenigde Staten als die van de USSR maakten gebruik van de "meest destructieve" massavernietigingswapens ooit. Ze sloegen erin om zo'n gigantisch arsenaal aan massavernietingswapens te maken dat het meteen ook het einde van de oorlog betekende. De leiders van beide legers beseften namelijk dat het lanceren van één raket de ondergang en uitroeiing van het eigen volk zou betekenen (aangezien de tegenstander evenveel destructieve wapens in bezit had.)

Dus, aanzie de genialiteit(?) van oorlogvoeren op zo'n machtsvacuüme manier dat het nog onmogelijk wordt om verder te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groot Brittannië lijkt mij. Al eeuwenlang weet dit leger stand te houden tegen indringers in het Britse rijk waarbij ze zich ook nog in de rest van de wereld en Europa kunnen handhaven.
Dit begon al in de oudheid, waar de muur van Hadrianus nog steeds getuige is van de strijdlust van de Britten.
Later wisten ze veel gebieden in Europa te veroveren, o.a. de regio Bordeaux. Hier werd de honderdjarige oorlog om gevochten. In de koloniale tijd was Groot Brittannië de baas over de hele wereld met haar enorme vloot, terwijl ze ook op het land een behoorlijk leger hadden onder Wellington. Het Britse leger had later nog altijd veel betekenis in de wereldoorlogen, Servië en Irak.
Dit leger is altijd van grote kracht geweest, voornamelijk door de vloot, en dat is het nu nog steeds. Daarom is het het beste leger allertijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mongolie.

in die tijd van de mongoolse verovering had mongolie heel azie [op rusland na] veroverd en een groot deel van europa

onder leiding van genghis khan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
België, het is zo klein, dat je het niet ziet aankomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen echte winaar qua beste leger allertijden te noemen daar ieder leger in andere omstandigheden vocht en in andere periodes

zo was djengis khan voor zijn tijd degene met het beste leger
maar was het rode leger het beste van de 2e wereldoorlog omdat ze 80 procent van het suprieur geachte duitse leger hadden verslagen

maar als we dan toch een keuze moeten maken zou ik kiezen voor het noord-vietnamese leger ondanks de vele verliezen die men leed en de gebrekkige middelen die ze hadden kregen ze het toch voormekaar de amerikanen met hun hi tech leger met de staart tussen de benen het land uit te jagen
(lees hi tech als hi tech voor die tijd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pakistan, ze hebben nog nooit een oorlog verloren en doen alles zelf krijgen nooit hulp net als andere landen , kijk maar naar bijv nederland hun pijpen amerika kapot. Pakistan doet dat niet