Ik denk,dat artikel 4 daar wat over zegt.

4. De geldigheid van de openbare schuld van de Verenigde Staten, bij wet toegestaan, inbegrepen de schulden die aangegaan zijn om uitkeringen en premies te betalen voor het neerslaan van opstanden en rebellie, zal niet worden betwist. Maar noch de Verenigde Staten, noch enige Staat zal enige schuld of verplichting betalen of aangaan die voor medewerking aan opstand of rebellie tegen de Verenigde Staten zijn veroorzaakt, of ingaan op eisen tot schadeloosstelling voor verlies of emancipatie van enige slaaf; alle dergelijke schulden, verplichtingen en aanspraken zullen voor onwettig en nietig gehouden worden.

5. Het Congres zal de macht hebben om de bepalingen van dit artikel uit te voeren door een passende wetgeving.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het goed leest, zie je dat dit niks te maken heeft met welke schuldenplafond dan ook...
Dat is ingewikkeld! Je moet er bijna staatsrecht voor gestudeerd hebben om het te snappen. En ik heb geen staatsrecht gestudeerd ;-)

In de grondwet van de VS, staat dat het Congres, de hoogte van de maximale staatsschuld bepaalt. Het Congres is de Senaat en het Huis van Afgevaardigden. (een soort 1e en 2e kamer)

Amerika leeft op de pof, en moet dus verschrikkelijk veel geld lenen. Het Congres maakt daar meestal geen probleem van, en verhoogt steeds die limiet. Dat gebeurt bijna ieder jaar.

Maar nu is er opeens een probleem. Obama is gedwongen om weer meer geld te lenen, en het Congres wil deze keer de limiet niet verhogen. Dat is echt een serieus probleem, want de overheid heeft te maken met allerlei lopende uitgaven, (zoals ambtenarensalarissen), en als deze patstelling zo blijft, is er een kans dat scholen en allerlei andere overheidsinstanties geen geld meer krijgen. Obama onderhandelt dag in dag uit met het Congres, hoe het nu verder moet, maar het schiet niet op.

Maar nu zijn er staatsrechtgeleerden die zeggen, dat het eigenlijk niet zo'n probleem is voor Obama. Hij zou gewoon het 14e amendement kunnen gebruiken om toch zijn zin te krijgen, en meer geld te lenen. In het 14e amendement staat dat "de deugdelijkheid van de publieke schuld niet in twijfel mag worden getrokken".
Dat betekent, een beetje simpel gezegd, dat er niet gediscussieerd mag worden, of de staatsschuld nou wel of niet goed is, of wel of niet mag.

Ik heb er niet genoeg verstand van, om ook maar iets te zeggen over hoe dit afloopt. Er zullen vast ook weer staatsrechtgeleerden zijn, die zeggen dat je met dat 14e amendement niks kan. In het uiterste geval zou Obama hier toch een beroep op kunnen doen, en weer geld gaan lenen zonder de toestemming van het Congres. Het zou zelfs mogelijk zijn, dat het Hooggerechtshof achteraf een uitspraak doet, of dat 14e amendement juist is geinterpreteerd of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig ben ik niet de enige die het ingewikkeld vind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik hoop dat wij het door jouw vraag, en mijn antwoord allebei nu wat beter snappen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin dat er niet gediscussieerd mag worden! Het gaat om wettelijk aangegane schulden (in het Engels klopt het beter: The validity of the public debt of the United States, AUTHORIZED BY LAW..., shall not be questioned.) En het Congres bepaalt de wet in de VS, niet de president. Dit stukje van het 14e amendement werd destijds aangenomen om niet voor de schulden van de zuidelijke staten inzake het financieren van hun oorlog te hoeven opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die "onzin" komt van Amerikaanse staatsrechtgeleerden en juristen en het Financieel Dagblad neemt dat over. Prachtig dat je zo goed wat weet het 14e amendement inhoudt, maar je bent blijkbaar niet op de hoogte van wat deskundigen daarover beweren.

"Amerikaanse staatsrechtdeskundigen vragen zich af of het Congres wel mag weigeren om het schuldenplafond te verhogen. De president zou zich volgens velen van hen kunnen beroepen op het veertiende amendement op de Constitution (de grondwet) en gewoon kunnen doorgaan met het aangaan van nieuwe schuld. In het amendement staat dat 'de deugdelijkheid van de publieke schuld niet in twijfel mag worden getrokken'. Hiervan is duidelijk sprake als het Congres tegen de president zou zeggen: 'Tot hier en niet verder', zo stellen de juristen in tal van media." http://85.112.25.68:6081/fd/Print/krant/Pagina/Economie___Politiek/2011/07/15/schuldlimiet-is-ongrondwettelijk-_bron_fd_krant
Het 14e amendement van de grondwet van de VS heeft niks te maken met het schuldenplafond. Dit amendement is een omnibus om allerlei zaken na de Burgeroorlog te kunnen regelen. Lid 4 zegt dat de wettelijk aangegane schuld van de VS niet in twijfel mag worden getrokken, ook niet die aangegaan voor het neerslaan van insurrectie. Dit lid gaat verder: schuld die was aangegaan door de zuidelijk staten om te opstand te financieren, werd niet meer erkend.

Antwoord op de vraag: helemaal niks...