Wat is de verzamelnaam voor stelsels als bijvoorbeeld belastingen, toeslagen, subsidies, premies etc.?

We kennen nu een heleboel stelsels voor belastingen, BTW, accijnzen, heffingen, uitkeringen, toeslagen, ziektekostenverzekeringen, subsidies, premies, hypotheekrenteaftrek, WW, AOW, WAO enz. enz. Bestaat er een verzamelnaam voor al deze stelsels die kennelijk bedoeld zijn om onze samenleving in stand te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ha, die Eugene;

Je zou dat met enige rek 'de overheid' kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het Zorgstaat noiemen.

Voor de meesten die je noemt zou je ook "graaicultuur". "Oplichterij" "wanbeleid" etc kunnen noemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf al: het gaat om het sociale stelsel en het belastingsysteem.
Het is het gedeelte van het huishoudboekje van de staat waar de burger rechtstreeks mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En elke keer als systemen op de schop gaan, beginnen ze met nieuwe regels en uitzonderingen en dergelijke.
Het probleem zit 'm niet in de systemen, maar in hoe zorg je ervoor dat het zo simpel en helder mogelijk is.
Kennelijk zijn we daar niet toe in staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is nu precies je probleem Eugene, en echt even heel precies uitleggen graag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de (relatief weinig) hufters die misbruik maken, worden gebruikt als 'reden' om mensen die te goeder trouw zijn hard aan te pakken en/of regelingen af te schaffen.
Het meeste wat je noemt valt onder de term: omslagstelsel.

In 'primitieve' samenlevingen zie je dat ook: als iemand ziek is, helpt iedereen hem / worden zijn kosten door iedereen gedragen.
Bij ons is dit systeem sterk geïnstitutionaliseerd. Dat wil zeggen, dat het er bedrijven zijn gekomen, die een of meer van die regelingen uitvoeren.
Het werkt dus zo: het geld wat nodig is voor behoeftigen, wordt -op dat moment- betaald door de anderen.

Verder bestaat er ook het kapitaaldekkingsstelsel.
Dan wordt er gespaard voor later. Dus de behoeftigen hebben vroeger zelf gespaard voor hun huidige uitkering. Dit is in 'primitieve samenlevingen' te vergelijken met het conserveren en bewaren van voedsel ter dekking van magere seizoenen.

Het nadeel van geld is echter, dat dit kan vervliegen. Dus iemand kan 40 jaar lang flink gespaard hebben voor zijn pensioen, wat dan door hyperinflatie in korte tijd weinig meer waard is.

Inflatie ontstaat, als er weinig goederen of diensten zijn, en wel veel geld. In de nabije toekomst, zijn er veel gepensioneerde babyboomers. Dan ontstaat dus die situatie dat er veel geld is (hun gespaarde pensioen) maar weinig aanbod (weinig werkenden die de benodigde diensten als verzorging aanbieden). De prijs gaat dan omhoog; of anders gezegd: die pensioencentjes blijken dan niet zoveel waard. Sorry.

(Ondertussen hebben de uitvoeringsinstellingen en hun bestuurders goed geboerd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overheidsfinanciering en sociale zekerheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, het is a priori geen kwestie van herverdeling.
Dat is een later en politieke keuze. Kenmerk van de overheid (lees beschaving) is dat ze gemeenschappelijke, algemeen nut beogende zaken verzorgt zoals politie, brandweer, leger ,onderwijs, infrastructuur.