Waarom wordt positieve discriminatie getolereerd?

Sterker nog, waarom mogen bedrijven stellen dat ze 40% allochtonen in dienst willen hebben? Daarmee wordt toch gezegd dat er 40% autochtonen geweigerd moeten worden?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

een tijd geleden zat ik in een sollicitatieprocedure.
In onze vrouwenorganisatie was het goed geweest als er wat mannen bij zouden komen. Bij gelijke geschiktheid zouden wij voor de mannelijke kandidaat hebben gekozen. Echter: wij gingen voor de beste kandidaat en dat was in dit geval toch een vrouw.
Positieve discriminatie komt in dit geval alleen om de hoek kijken bij gelijke geschiktheid.
Als een bedrijf een afspiegeling van de samenleving wil zijn kan ik me voorstellen dat ze een soortgelijk doel nastreven op andere selectiecriteria. Het is te verkopen. Echter: het is dom om uiteindelijk niet voor de beste kandidaat te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Positieve discriminatie klinkt vervelend, want discriminatie positief of negatief blijft uiteraard discriminatie.

Positieve discriminatie heeft heus niet alleen met allochtonen te maken. Het kan ook om bijv. vrouwen of gehandicapten gaan. Als er in een advertentie staat dat een bedrijf 40% vrouwen in dienst wil hebben, steigert er niemand. Niemand roept: "Er worden nu 40% mannen geweigerd". Bij gehandicapten roept ook niemand: "Dit gaat ten koste van een gezond iemand".

Wat ik vooral vervelend vind, is dat zodra het over allochtonen gaat een grote groep mensen gelijk gaat steigeren. Deze zelfde groep mensen steigert ook hard omdat de allochtonen van 'hun belastinggeld' een uitkering krijgt. Dus als je het verhaal omdraait en bedenkt dat een bedrijf het mogelijk maakt om allochtonen een kans op de arbeidsmarkt wil geven, beteken dit dat ze nu de mogelijk heid krijgen om voor hun geld te werken. Discriminatie of niet. Volgens mij is hier geen ander woord voor te bedenken dan: POSITIEF!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goed verhaal!+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang werkgevers nog steeds niet uit zichzelf voldoende 'allochtonen' in dienst nemen , onafhankelijk van de opleiding, denk ik dat het nog steeds noodzakelijk is. Uiteindelijk gaat het vruchten afwerpen als we van allochtonen meer het beeld krijgen dat ze wérken. Want ie kans krijgen ze vaak nog te weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 wat goed verwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jou beredenering is politiek correct echter... Jij stelt dat op deze manier allochtonen (voorbeeld) een kans krijgen op een baan. Maar dit is toch niet eerlijk, want deze kans is namelijk ten koste van iets of iemand. Is het niet zo dat gewoon de best gekwalificeerde de baan verdient? Nu wordt het gevolg aangepakt, terwijl aan het probleem niets wordt gedaan. Moeten de personen die in dit geval positief worden gediscrimineerd dan niet geholpen hetzelfde te bieden als de "autochtone" concurrent? Er is dus niets positiefs aan, het is namelijk geen eerlijke kans. Het is een gemanipuleerde kans die de overheid heeft gecreëerd. Dat is hetzelfde als bij voorbaat een vrouw als korpschef aan te willen stellen. Ofwel alle gekwalificeerde mannen worden genegeerd.
het wordt getolereerd omdat het een scheefstand wegwerkt, en uiteindelijk de gelijkheid bevordert.
14 jaar geleden
Sommige vormen van positieve discriminatie zijn ontwikkeld om minderheidsgroeperingen een eerlijke kans te geven in de maatschappij.
Daartoe behoort ook de vorm die jij bedoelt.

Er bestaat echter ook een andere vorm van positieve discrimatie, een waar veel mensen zich niet van bewust zijn, maar waar ik me dood aan kan ergeren!
Voorbeeld: Iemand die zegt: 'Ik vind homo's altijd zo aardig en attent en galant, enige mensen!'
Of deze: 'Negers zijn altijd zo muzikaal en soepel en goedlachs!'
Dat is een staaltje positieve discriminatie dat geen enkel doel heiligt, en heel irritant is.

Bekijk mensen naar hun karakter, en oordeel noch positief, noch negatief naar aanleiding van de groep waarvan ze deel uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
heb je gewoon gelijk in, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal gelijk + 1. Mensen die dergelijke uitspraken doen tonen sowieso een grondig gebrek aan mensenkennis en een knap staaltje hokjesdenken. Ik ken ook strontvervelende homo´s en totaal a-muzikale negers. Niks meer dan vooroordelen, en in concreto maar weinig positiever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies wat ik bedoel! Mijn beste vriend is homo, maar ik ken me toch een paar valse nichten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens!