Het voordeel is dat er geen verdovingsmiddel in de vorm van chemisch medicatie in het beest komt wat 'slecht' zou zijn voor ons om het vlees te eten. (Niet meer biologisch als het ware).

Daarnaast zou de verdoving toebrengen zelf al veel stress veroorzaken voor het dier. Zo blijkt uit de vraag die ik eerder had gesteld. En dat het doorsnijden van de halsslagader helemaal niet gevoeld wordt door mens of dier.
Als een dier zonder stress sterft, is het een betere dood. En ook beter voor het vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je vraag gelezen en inderdaad de overeenkomst in vraagstelling is groot. Ik had je vraag destijds al gezien. Toch is mijn vraag gesteld naar aanleiding van de discussies vandaag op de Televisie ( één vandaag www.uitzendinggemist.nl ) . Ik vertrouw Marianne Timmer van de PvdD niet , zij komt op mij over als een dierenactiviste en dus een beetje als een aanhanger van een religie ( alleen mijn religie is de juiste religie : ritueel slachten is slecht ) . Maar ik vertrouw de PVV ook niet die dus eerst ruimdenkend en diervriendelijk meegaan in dit beleid en dan halverwege tot de conclusie komt dat dit politiek gevaarlijk spel is. Wat had onze Pim in deze discussie hierover gezegd als hij minister president of politiek leider was geweest ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja en ik kan je vertellen , het wegvallen van bloeddruk ( door halsslagader of door shock ) , brengt een verschrikkelijke onrust teweeg in de persoon of het lichaam als het iemand overkomt. De onrust is van het ergste soort, alsof je er bijna niet meer tegenkunt een vreselijk gevoel van onmacht en donkerheid. Ik lag in het ziekenhuis toen het mij toegediende middel Tombacor mijn bloeddruk deed wegvallen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij kippen is 'ritueel' slachten doorgaans diervriendelijker en minder stressvol dan de 'standaardmanier' (in een bad geëlektrocuteerd worden).

Andere antwoorden (6)

Het in stand houden van eeuwenoude tradities van oa de Joden en Moslims.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet per se een voordeel. Het gaat gewoon om het idee. Waarom zou je een dier niet zo pijnloos mogelijk laten sterven als er de mogelijkheid toe is?

Toegevoegd na 34 seconden:
Woeps, ik las de vraag verkeerd. Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch leuk je antwoord want het is hetzelfde als wat ik gedacht zou hebben : het voordeel van VERdoofd ritueel slachten. Maar daarom stel ik de vraag : wat is het voordeel van ONverdoofd ritueel slachten , want ik hoor in de politieke discussie weinig over dit voordeel. Ik hoor vooral stemmen om de belanghebbende mensen niet voor hun hoofd te stoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi... woeps :) C+ voor je toevoeging hoor
Dat dit is toegestaan volgens vele religies, terwijl verdoofd dat soms niet is. Bijvoorbeeld Joden hebben hier moeite mee. Vanwege vrijheid van godsdienst die zowel nationaal als Europees en in vele andere landen is ingevoerd, zou je dit ook als onaanvaardbaar kunnen zien, omdat je die mensen op dat moment beperkt in hun recht op vrije godsdienst.

Voor het dier is het vaak fijner om zo geslacht te worden, omdat het vaak diervriendelijk is, maar bij slechte slagers kan dit tot een langzame dood leiden (nog steeds een kwestie van meerdere seconden). Bij verdoofd is dit echter veel minder pijnlijk, wat je ook weer diervriendelijk kan beschouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er om dat het doden van de dieren gebeurt in een situatie waarin de dieren zo min mogelijk gestresst zijn. Aldus is het verhaal.

Overigens: Ritueel slachten is wel een er geladen term. Uiteindelijk is er niets 'ritueel' aan. Het is gewoon hetzelfde als er in een in nederlands slachthuis gebeurt: Het doden van dieren om te eten. En als je denkt dat het er daar lief en aardig aan toe gaat, dan adviseer ik je om een keer een salchthuis te bezoeken. Dat is genoeg om het merendeel van de mensen een aantal weken minimaal vegetarier te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het niet als een voordeel,maar eerder als dierenmishandeling.
Ik zag het laatst nog op t.v.het arme dier lag een lange tijd te spartelen eer hij dood was.

Bah,dit is gewoon barbaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de regels voor halal slachten zijn in mijn ogen vrij diervriendelijk, veel aardiger dan hoe het er in de normale slachthuizen aan toe gaat. Volgens mij zou het alleen goed gecontroleerd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry,maar ik ben het niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nu meer beelden gezien en het is toch wel erg slecht inderdaad. Veel dieren kunnen best een verdoving gebruiken. Maar veel slachthuizen volgen de voorschriften niet eens op, waardoor het een zooitje wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het fideel van je dat je de beelden hebt gezien en nu ook mijn antwoord een beetje begrijpt waarom ik er tegen ben,ik had de beelden al een tijd geleden gezien en kon het niet langer aanzien hoe zo'n dier te lijden had en heb m'n hoofd omgedraaid want ik vond het walgelijk en barbaars.
de traditie waarschijnlijk, de kosten van de verdoving die je uitspaart en de de verdoving die niet in het vlees komt als je dit eet.

het klinkt freaky, maar met een zeer scherp mes en snelle juiste handeling hoeft het niet pijnlijk en langdurig te zijn.

het blijft een naar en luguber idee, en helaas zijn er veel klungels waardoor een dier lang ligt te lellepoten en veel pijn en stress heeft.
een verdoving heeft ook zeker mijn voorkeur.

maar voor de verdoving werkt.....als er meer dieren worden geslacht hangt de geur van bloed in de slachtruimte/plaats dan?

mij maak je niet wijs dat dit niets met het dier doet en niet in de stress schiet. alleen al het gedoe eromheen, maar dat heb je ook in slachthuizen, het vervoer naar slachthuizen, waar dieren ook lang niet altijd op een normale dierwaardige manier aan hun eind komen.

en wat dacht je van het vervoer van dieren vanuit een ander land? een boer die een dier uit zijn leiden verlost om kosten te besparen.

in deventer had je vroeger een slachthuis op een steenworp afstand van het centrum. dan liep er wel eens een koe of stier die niet goed was aangeschoten het centrum in. je wil niet weten wat de slachters doen om het dier te stoppen. zo is het weleens gebeurd dat er een stier met geworpen messen en al het centrum in liep.
(en dat was echt niet ritueel!!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'lellepoten (....)'
Het is een serieus onderwerp, maar ik heb ontzettend de slappe lach nu. Wát een leuk woord is dat:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ohw, het was anders niet zo lollig bedoeld, maar moet nu toch ook wel lachen door je reactie :))