Denk dat je hier:

http://www.europa-nu.nl/id/vg9hk8zrn2qz/raad_van_de_europese_unie

je antwoord vinden kunt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Raad van ministers, ook wel de Raad van de Europese Unie, is de besluitvormende instelling in de Europese Unie (EU).
De Raad heeft drie hoofdtaken:
- vaststellen van Europese regelgeving (samen met het Europees Parlement). Het initiatief voor Europese wet- en regelgeving wordt genomen door de Europese Commissie;
- coördinatie van economisch beleid tussen de lidstaten (in het kader van de Economische en Monetaire Unie, de EMU);
- begrotingsbevoegdheid (samen met het Europees Parlement).

De Raad bestaat uit ministers uit de lidstaten van de EU. De Raad heeft een wisselende samenstelling, al naar gelang het beleidsonderwerp.

Ook de benaming van de Raad hangt af van het betreffende beleidsterrein. Belangrijke Raden zijn bijvoorbeeld de Raad Algemene zaken en externe betrekkingen (Razeb), de Raad Economische en Financiële Zaken (Ecofin-Raad) en de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken (JBZ-Raad). Doordat de Europese landbouw van oudsher zwaar gesubsidieerd wordt, heeft ook de Raad Landbouw en Visserij door de jaren heen een belangrijke rol gespeeld.

Ondanks de variatie en samenstelling en benaming gaat het steeds om één en dezelfde Raad als instelling: alle besluiten van de Raden zijn besluiten van de Raad van de Europese Unie.