Waarom kan ik maar 1 provider van kabeldiensten kiezen?

Ik heb kabel van UPC en kan alleen maar UPC kabeldiensten afnemen. Waarom wordt infrastructuur en diensten niet ontkoppelt zoals in andere markten? Ik heb begrepen dat dit al jaren discussie oplevert, maar waar het nou op "hangt" lees ik nergens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De kabelmarkt is voor ruim 80% in handen van UPC en Ziggo,tegenhangers zoals Digitenne en de satelietontvangst hebben dus relatief weinig aanhang en dus is de veelal verkondigde Keuzevrijheid (al jaren) een theoretisch verhaal.
Op 9 februari 2009 heeft de Europese Commissie groen licht gegeven om de kabelmarkt te openen. "Opta (toezichthouder)kan daarom nu op korte termijn haar definitieve marktanalysebesluiten voor de omroepmarkt afronden", luidt het.
De organisatie richt nu haar aandacht op het vormgeven van de technische en administratieve maatregelen die UPC en Ziggo moeten nemen om andere aanbieders op de kabel toe te laten.

"Daarnaast moeten alternatieve aanbieders nog de auteursrechten van het tv-pakket regelen", aldus Opta. "Als alternatieve aanbieders voortvarend aan de slag gaan met de toegang tot de kabelnetwerken van UPC en Ziggo, kunnen consumenten eind 2009 kiezen voor een andere aanbieder via hun kabelaansluiting."
bron: ZDNet
Kortom er zit (eindelijk) beweging in de zaak:concurrentie op de kabel.Daar kan de consument alleen maar beter van worden.

al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed nieuws! thanks.

Andere antwoorden (1)

Je kan best de kabel van een andere provider nemen toch?

Dat je maar een dienst tegelijk kan hebben zal te maken hebben met de eigendomsrechten en onderhoudskosten van het fysieke netwerk; Via je service contract wordt ook het fysieke netwerk betaald.