Zijn banen op een sociale werkplaats in principe gesubsidieerde banen?

Ik ken verschillende mensen die in een bijstandsuitkering zitten. Men ( gemeente) wil hen als bijstands ontvanger nu plaatsen op een sociale werkplaats, ik hoorde echter ook dat een baan op de sociale werkplaats voor driekwart gesubsidieerd is , al lijkt me zulk een bedrag aan de hoge kant, zou ik willen weten of een baan op de sociale werkplaats altijd gesubsidieerd word. Maakt men er, minus de aftrek van de subsidie, winst? Volgens mij wordt op die manier het probleem van mensen met een uitkering verschoven ( van gemeente naar overheid) maar niet opgelost. Wie weet er meer van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat verschilt, er zijn afdelingen bij sociale werkplaatsen die winst maken maar dat geldt niet voor alle afdelingen. Naarmate mensen minder inzetbaar zijn of kunnen presteren zijn er natuurlijk minder mogelijkheden om nog winst te maken.
Naarmate de maatschappij en het bedrijfsleven hogere eisen stellen wordt het natuurlijk moeilijker om met mensen die een handicap hebben nog winst te maken.
Bovendien worden steeds minder mensen arbeidsongeschikt beoordeeld en daarmee wordt de druk op sociale werkplaatsen vergroot.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens worden voor zover ik weet sociale werkplaatsen door de gemeente ondersteund en maakt dat dus geen verschil. Wel is ook de steun van gemeenten kleiner geworden wat een zware wissel trekt op de sociale werkplaatsen en de mensen die er worden te werk gesteld.