Als ik een nu nieuwe identiteitskaart aanvraag (bijna verlopen), hoelang duurt het voordat ik de nieuwe in bezit heb?

Maken ze direct @ gemeentehuis, of is dat xx aantal dagen/weken wachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.9K

Antwoorden (8)

Meestal duurt dat een week.
ronron1212
12 jaar geleden
5 werkdagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad meestal een week maar je kan een spoedaanvraag doen. Kost uiteraard wel extra knaken, ik dacht iets rond de 70 euro extra, dan heb je hem dezelfde dag nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De volgende dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, zal dan per gemeente verschillen. Ik heb ooit ook zo'n aanvraag gedaan, was wel 's ochtends vroeg en ik kon hem tussen 16:00 en 16:30 ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, het zal officieel de volgende dag zijn maar als je op tijd bent is het vaak eerder klaar. Ik kon mijn rijbewijs ook al na 3 dagen ophalen, en daar staat ook 5 werkdagen voor. Gewoon even vragen wanneer ze denken dat hij klaar is, en even bellen/langsgaan of hij al klaar is, dan heb je grote kans dat het eerder dan verwacht is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kaylee, die gemeentes doen maar wat hè? Hier is het dus weer 67 euro heb ik net opgezocht.
Zorg in ieder geval voor een goedgekeurde recente pasfoto.
En als het vingerafdrukken nemen (vaak een drama) goed verloopt mag je je id kaart binnen een week ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierover staat op de site van de rijksoverheid het volgende:

"Wachttijd na aanvraag paspoort of ID-kaart:
Uw paspoort of ID-kaart is niet direct bij de aanvraag klaar. U kunt het document meestal binnen 5 werkdagen ophalen. Deze wachttijd is nodig omdat het reisdocument op een centrale plaats in Nederland wordt gemaakt. Als u het document eerder nodig heeft, kunt u gebruik maken van een spoedprocedure. Hiervoor moet u wel meer betalen. In uitzonderlijke gevallen kunt u voor een buitenlandse reis een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee. "

Je kunt deze informatie, en nog heel wat meer over het aanvragen van paspoort of id-kaart, terugvinden via de link.

Ik weet niet waar je woont, maar normaal gesproken duurt het dus 5 werkdagen. Je zou even naar je gemeente kunnen bellen om te vragen hoe lang het in jouw gemeente ongeveer duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vijf werkdagen is de norm. Kijk even op de site van je gemeente voor meer informatie. En let op: rond deze tijd van het jaar zijn er vaak lange wachtrijen, bij sommige gemeenten hebben ze er daarom voor gekozen om op afspraak te werken. Dat betekend dat je niet zonder meer naar binnen kunt lopen om een paspoort of ID-kaart te laten maken maar dat je eerst een afspraak moet hebben.

Kijk dus even goed op de site van je gemeente en let daarbij bijzonder op openingstijden en de eventuele verplichting tot het maken van een afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 werkdagen. Wel laten vermelden dat u onder protest betaald voor de ID kaart. Er loopt een procedure bij de hoge raad waarin het moeten betalen voor een verplichte ID kaart wordt betwist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Hoge Raad oordeelde alleen dat in de wet inderdaad de grondslag ontbrak om leges te vragen voor de ID-kaart. De toenmalige minister Donner heeft in september 2011 er alsnog voor gezorgd dat de paspoortwet is aangepast en de juridische grondslag voor het heffen van leges is nu in de wet opgenomen. Gelijk is de geldigheid van vijf jaar verlengd naar tien jaar.
Dat verschild per gemeente gewoon eventjes na vragen bij ons duurt het ruim 1 week.