Hoe komt het dat nederland vlak na de 2 wereld oorlog weer snel fit genoeg was zelf oorlog te gaan voeren?

Ik hoor altijd die verhalen hoe nederland zo uitgeput en vernield uitde oorlog kwam,maar vind het nog steeds vreemd dat het al heel snel daarna weer uitgerust en al in indonsesie de afscheiding ,met oorlog ging verhinderen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Men had een leger van 100 ooo man daar en er vielen 5000 nederlandse doden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien omdat de nederlandse militairen tijdens WO2 niet hoefden te vechten. Ondanks de vermoeidheid van de oorlog met de daarbij behorende stress, bleven de militairen dus fris.
Het is maar een idee, geen wetenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook nonsen want de (onderofficieren) moesten in 1944 opnieuw in duitse krijgsgevangenschap of dook onder, een groot deel van de rest werd opgeroepen voor Arbeidseinsatz, en degenen die in het westen des lands woonden maakten de hongerwinter mee.

Andere antwoorden (4)

Het is een stukje geschiedenis, waar ik me niet ga in verdiepen. Maar eenieder die over oorlogen leest, kan dat op twee manieren doen.

Als een historisch gebeuren, met dan in de eerste periode na die oorlog, de victorieverhalen. In de tijd gezien, later, het doordruppelen van de "verliezers-verhalen".

Of anders als een politiek-economisch fenomeen, wat meestal een enorm web is, intrigant en duister. Iedere oorlog start op een wijze, die eigenlijk de echte achtergronden gedeeltelijk onttrekt van de massa.

Een ding is universeel over oorlog : het is de snelste en efficientste vorm van economie - hoe eng het ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, je moet je er vooral niet in gaan verdiepen :(
Zeer waarschijnlijk, omdat Indonesië al een Nederlandse kolonie was en de oorlog al daar al een paar jaar speelde tegen de Japanners. Om vervolgens Nederland gebruik maakte van duizenden KNIL militairen...

Een oude kennis van mij die had gediend in de oorlog in Nederlands-Indië vertelde mij altijd dat het leger dat daar vocht op een paar hoge officieren na uit vrijwilligers bestond. Vergeet niet dat een grote groep zowel voor als na de oorlog dienstplicht had en min of meer wraak wilde voor de oorlogsjaren. De KNIL militairen bevrijden van de Japanners was hun enige doel...

Het gros van de KNIL militairen was ook afkomstig van de Molukken en dat speelt vandaag de dag nog steeds. De Molukken zijn nog steeds zowel opstandig als afvallig binnen het grote Indonesië. Deels omdat zij nooit enige vorm van erkenning hebben gehad voor het grote aantal gesneuvelde soldaten. Noch vanuit Nederland, noch van Indonesië...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat vroeger anders genoemd werd.

Het heette 'legitiem voor je belangen opkomen'. Met de kennis en blik van nu is dat heel raar, maar juist dat is wat ik vooruitgang zou willen noemen.

Heel vroeger was oorlog voeren 'normaal'. Dat deden landen nu eenmaal, het was voortzetting van de politiek met andere middelen (von Clausewitz). Zelfs de slachtoffers vonden dat: 'het was nu eenmaal oorlog en je had pech.'

De verschrikkingen van de tweede wereldoorlog.
(die in nederland relatief gezien niet in die mate voorkwamen. De echte oorlogen waren in de rest van Europa, en al heel zeker in Rusland.)
die verschrikkingen hebben geleid tot instelling van de Verenigde Naties, tot de eenwording
van Europa, tot het cultureel nieuwe gegeven dat oorlog voeren nu als iets afschuwelijks en ongewenst wordt gezien door vrijwel iedereen op deze aardbol.

Het is nog niet uitgebannen, maar het feit dat er nu zulke grote tegenkrachten zijn, *dat* noem ik vooruitgang:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verblindheid, hoogmoed en superioriteitrsgevoel... zoals altijd.