Ik heb een koopwoning in de verkoop in gemeente X. Ik ga verhuizen naar gemeente Y om daar een huurwoning te betrekken. Iemand enig idee wat hiervoor

de procedure is? blijf ik ingeschreven in X of alvast in Y? en wat zijn de fiscale gevolgen hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is de bedoeling als je naar gemeente Y verhuisd, je dan uitschrijft in gemeente X en in schrijft in gemeente Y! je kunt het beste de gemeente even bellen waarnaar je verhuisd en advies vragen, dan weet je het zeker....succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je verhuisd bent, meld je je aan bij de gemeente van de nieuwe woonplaats.
Die verzorgt dan ook de uitschrijving van de oude gemeente.
Je hebt dan fiscaal geen bijtelling meer voor de oude koopwoning maar wel dat jaar en de 2 volgende jaren nog hypotheekrenteaftrek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er dient een aanvulling te komen op de antwoorden.. Qua verzekerd zijn voor inbraak e.d. Dien je wel op een adres te blijven ingeschreven.. Raadpleeg je verzekeringsagent!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra de koopwoning is verkocht zal evt. hypotheek stopgezet worden. Je kunt geen hypotheekrente meer aftrekken waarschijnlijk.
Gemeentelijke Belastingen kunnen in je nieuwe gemeente anders zijn, ook waterschapsbelasting, rioolrecht.
Binnen 5 dagen na je verhuizing dien je de adreswijziging dan doorgegeven te hebben aan de 'nieuwe' gemeente, zij schrijven je dan automatisch uit in de 'oude' gemeente. Er zal dan een afrekening worden gemaakt voor de reeds betaalde belasting en krijg je een deel terug. 'Nieuwe' gemeente wil ook graag belasting van je, en sturen je vanzelf de informatie toe na het inschrijven.
Mensen met een laag inkomen kunnen kwijtschelding van de gemeentebelasting aanvragen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Door je bij de gemeente in te schrijven worden alleen belastingdienst, zorgverz. en pensionfondsen geinformeerd. Je zult verder de adreswijziging ook door moeten geven aan alle instanties. Nu de postmarkt is geliberaliseerd kun je dit niet meer op het postkantoor doen. Post wordt nu ook door de nieuwe postbedrijven bezorgd, post kan niet worden eenvoudig meer worden doorgestuurd, je kunt het beste alle instanties zelf informeren.
Dit kun je nu doen bij Verhuisvriend.nl, die hebben een nieuwe verhuisservice waarmee je landelijke, regionale en lokale bedrijven en instellingen een verhuisbericht kunt sturen.
Erg handig in jou geval!

Als je een eigen zaak hebt dan is het trouwens niet voldoende om enkel jezelf in de 'nieuwe' gemeente in te schrijven, je moet dit ook schriftelijk aan de belastingdienst doorgeven.