Hoe komt het dat de uitgaven van de overheid altijd maar groter zijn dan de inkomsten, en een land niet failliet gaat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zie het als een langlopende lening. Stel je leent 100 euro en je betaald 6% rente Zolang je aan je betaalverplichtingen kan voldoen is er geen reden voor de schuldeisers om lastig te doen. Anders wordt dit als de schuldeisers vermoeden dat binnenkort niet meer aan deze betalingsverplichten kan worden voldaan. Dan kunnen de schuldeisers het leenbedrag gaan terugeisen. Als dat gebeurt en het kan niet worden terugbetaald dan zal de partij ook een land failliet worden verklaard.

Mochten de partijen die lenen vertrouwen houden in het feit dat de betalingsverplichtingen kunnen worden voldaan. Dan is er geen reden om nogmaals 100 euro te lenen en 2x de rente te innen. Dit gaat goed totdat het vertrouwen wegvalt en dan dreigt alles in te storten. Dit is ook wat er nu met Griekenland bijvoorbeeld gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kijk.... dáárvoor hebben ze nou bezuinigingen in het leven geroepen. Vaak blijkt achteraf, dat er toch te weinig geld begroot is, voor een bepaald project of doel. Je kan een zo goed mogelijke beraming maken van de komende kosten, maar gaanderweg, kan altijd blijken, dat er toch meer nodig was. Net als met de verbouwing van je huis. Die valt altijd duurder uit, of neemt meer tijd in beslag, dan je had berekend, omdat er nu eenmaal dingen kunnen gebeuren die je niet kunt voorspellen.

Het land gaat dus niet failliet, omdat er telkens weer bezuinigingen worden ingevoerd, om dat geld dus terug te halen. Met z'n allen betalen we dus het verschil in kas, om het maar even simpel te noemen, bij. En het gebeurt ook vaak genoeg, dat er ergens geld over wordt gehouden. Nederland heeft een grote schatkist, dus faillissement is voor ons vrij ver van ons bed, ook al kan het soms heel slecht gaan.

De totale inkomsten van de Nederlandse Staat 2011 is 235 miljard. De totale uitgaven waren 254,7 miljard....dat verschil gaan we dus met de nieuwe aangekondigde bezuinigingen even ophoesten met zijn allen.

Hier vind je nog wat interessante info.

http://www.overheid.nl/zowerktdeoverheid/watdoetdeoverheid/belastingen