Waarom blijft het nou maar steeds aankwakkelen met onze nationale-, wereldeconomie en die van de VS.?

Het lijkt er op dat we er nooit uitkomen. Gaat het nu 10 jaar na 9-11-01 nog altijd niet beter dan? De VS moet plafond alweer opschroeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Tussendoor ging het anders een periode erg goed!

Maar in het algemeen volgt de economie een golfbeweging. Het gaat een tijdlang goed, dan weer slecht, dan weer goed enzovoort. De crisis van 2008-2009 was een behoorlijk dieptepunt waardoor we, ondanks relatieve groei sindsdien nogsteeds niet op hetzelfde punt zitten als daarvoor.

Het probleem is niet zozeer dat de economie zo'n golfbeweging maakt, dat is bekend en zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Het probleem is dat mensen (en regeringen) nog steeds plannen met het idee dat het altijd beter zal blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha. Dus je zou in dat geval kunnen stellen dat we nog altijd te optimistische plannen maken omdat we dat gewend waren te doen voordat de crisis begon? Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk kun je dat zelf beantwoorden... Denk je over 10 jaar meer te verdienen dan nu (exclusief inflatie)? Voor de meeste mensen is het antwoord ja, die gaan er vanuit dat er altijd een stijgende lijn is. Dat een huis kopen handig is omdat de prijs daarvan toch stijgt. De werkelijkheid is dat ook dat allemaal in een golfbeweging gebeurd. Soms wat meer, soms wat meer. Ook voor die crisis overigens maakte mensen al te optimistisch plannen, want anders had die crisis niet zoveel effect gehad. Als je christelijk bent kun je dit heel goed vertalen naar de 7 magere en 7 rijke jaren uit het oude egypte. Ook daarbij zie je die golfbeweging. Dus in plaats van alles uitgeven wat je in een goede tijd verdiend kun je sparen voor een slechte tijd. Alleen is dat natuurlijk lastig. Want dat betekend dat je nu iets moet laten voor later, terwijl je nooit zeker weet wanneer dat dan is.
De economie is altijd in een golfbeweging. Het is trouwens geen mooie golf maar onregelmatig met allerlei uitschieters.

Ons Centraal Bureau voor de Statistiek houdt dat bij, en heeft ook een mooie grafische presentatie gemaakt. De conjunctuurklok. Zie bron 1.

Verder denk ik dat de economie slechter op gang komt, doordat de werkelijke problemen nog niet zijn opgelost. En die zitten hem in het gedrag van mensen. De zogenoemde graaimentaliteit. Zie bron 2.
In onze wereld is de sociale samenhang ernstig teloor gegaan. Veel mensen die hoog geplaatst zijn en belangrijke beslissingen mogen nemen, maken misbruik van hun macht. Vaak zijn zij zich daar niet van bewust, doordat zij een persoonlijkheidsstoornis hebben. Het narcisme namelijk. Uit onderzoek blijkt, dat de meeste grote fraudezaken door narcisten zijn gepleegd. Deze zaken zijn de oorzaak van onze huidige crisis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt heel verhelderend (voor mijn gevoel ook "kloppend") over.
Dank je wel voor het antwoord.
Hier kan ik wel wat mee.
Buiten die mooie golfbeweging van jullie; wil ik toch ook wijzen op de fundamentele fouten van het kapitalisme die hier naar boven komen. Marx zou zeggen: told you so.
Wat ik bedoel? neem zelf een kijkje: http://www.krisis.eu/content/2010-2/krisis-2010-2-07-devalk.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O god, Nirfanaatje, daar gaan we weer. Het kapitalisme is niet de oorzaak van de crisis, maar het interventionisme. Het kapitalisme brengt welvaart en stabiliteit, wat gewoon breed ondersteunt wordt door de cijfers, maar daar hebben communisten en socialisten meestal maling aan. Maar goed daar gaat deze vraag niet over.

Waarom de VS kwakkelt is vanwege het beleid van de Federal Reserve. Na 9-11 kwam de economie in een dip, de dotcom bubbel spatte uiteen en de aanslagen waren een ware shock voor de financiële economie (maar het was toch vooral de dotcom bubbel).

Gezien het feit dat meneer Bush niet zo goed uit kwam natuurlijk (want ja in 2004 waren er weer verkiezingen en in 2003 waren we ver afgezakt) heeft hij de rente omlaag gegooid. Dit deed hij niet met 0,25 of 1%, nee de rente daalde van 6,5% naar 1%. Hierdoor krijgen bedrijven een verkeerd signaal: de rente staat laag wat goed is om te investeren, terwijl het eigenlijk helemaal niet goed gaat. Doordat de centrale bank ook nog voor een enorme geldgroei zorgt (kwantitatieve verruiming) stroomt er veel liquiditeit in de economie (in de periode 2001-2006 draaide de geldpers op volle toeren. Zo kocht de Fed in deze jaren voor $200 mrd aan staatsobligaties van particuliere banken. Die konden daarmee het tienvoudige (doordat ze elke euro 10x uitlenen), $2000 mrd, aan nieuw gecreëerd krediet de markt in slingeren).

Dat geld moet ergens heen en zo ontstaan er bubbels, 'schijnwelvaart'. De prijs van kapitaal (de rente) is een indicator voor investeringen, dus wordt er veel geïnvesteerd, terwijl er niet dat bedrag aan besparingen is gemaakt (want de rente is kunstmatig laag ontstaan en niet doordat groep X spaarde en groep Y leende). Wat er dan gebeurt is dat bedrijven (en consumenten) massaal op het verkeerde been worden gezet: ze denken dat er meer kapitaal beschikbaar is (er is inderdaad ook meer geld beschikbaar, maar dat is niet hetzelfde), dan er in werkelijkheid is, en gaan teveel investeren (of, in het geval van consumenten, uitgeven). Dit leidt in eerste instantie tot een hausse, die echter niet in stand kan worden gehouden, omdat vroeg of laat blijkt dat de productie- of consumptiemiddelen niet werkelijk zijn toegenomen. Als dat duidelijk wordt, klapt de zeepbel en is de recessie een feit.

De recessie wordt door de overheid bestreden (wat de boel alleen maar erger maakt, maar goed dat komt een andere keer wel) en de overheid maakt schulden. En daar zijn we nu...