Bij het tv-programma Blik op de weg en Wegmisbruikers zie je regelmatig dat de politie meer dan 1 snelheidsmeting doet. Mag dit wel???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij het meten zoals dat met camara-auto's gebeurt heb je te maken met een bepaalde onzuiverheid. Immers, je kleeft niet steeds met je bumper tegen zijn bumper aan; de afstand tussen beide variëert. Je kunt dus niet 100% zeker zeggen dat je dezelfde afstand hebt afgelegd als degene die je achtervolgt. Door een grote afstand te nemen kun je deze onzuiverheid tot een minimum beperken. Het laatste stukje wordt in het voordeel van de te volgen automobilist gecorrigeerd door 2 tot 6 km/h (afhankelijk van de snelheid) van de meetwaarde af te trekken.
De snelheidsmeting wordt gedaan over een stuk van ongeveer 1500 meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, want het kan zijn dat de auto in de tussentijd nog meer versneld is. En willen zeker zijn van een nauwkeurige meting. En pakken meestal ook gemiddelde van de metingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet, als ze je op een lichte overtreding betrappen mogen ze best kijken of je het later nóg bonter maakt.
In het programma zie je overigens ook dat ze altijd alleen de ergste snelheidsoverschrijding beboeten, naast eventuele andere overtredingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zelfs verplicht. Met 1 meting kan door de standaardafwijking van de meetapparatuur de werkelijke snelheid een stuk lager liggen dan de gemeten snelheid. Daarom zijn meerdere metingen nodig om tot een sterkere (gemiddelde) meting te komen, de standaardafwijking neemt er door af.