Waarom zijn de straffen in Nederland zo laag?

De straffen die criminelen krijgen staan vaak niet in verhouding met wat het slachtoffer is aangedaan. Daarnaast gaat er nog tijd af wegens goed gedrag en voorarrest zodat de werkelijke tijd in de gevangenis nog minder wordt.
Het gevoel van rechtvaardigheid is verdwenen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Dat hebben we met zijn allen zo bepaald dmv het kiezen van volksvertegenwoordigers die dan weer wetten maken. Als je het niet eens bent met de huidige straffen, dan zal je op een partij moeten stemmen die voor strafverhoging en/of minimum straffen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het leed van het slachtoffer is niet uit te drukken in gevangenisjaren voor de dader.
Ga eens bladeren op www.rechtspraak.nl, de straffen zijn niet zo laag als je denkt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dode link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.rechtspraak.nl/ doet het wel
vind je dat echt.
nou ik vind dat we hier het nog veel te vaak fout hebben qua gerecht. hoe vaak hoeer je wel niet dat er 1 12 jaar heeft gekregen voor jan l*l.
je heb wel een leuk spaarpotje als je alsnog vrijgepleit word daarna, maar zo mild vind ik het nog niet. denk aan de puttense moordzaak. 2 man voor niets jaren vast. en de deventer moordzaak iets van 12 jaar vor niets. alleen is dat nog niet bewezen. pedofielen en verkrachters worden altijd te laag gestraft, maar dat komt door gevoel. qua recht misschien wel precies genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Nederland een tolerant land is, dus ook voor criminelen. Lichte criminaliteit wordt afgehandeld met het geven van een taakstraf, de zware gevallen met hooguit een paar jaar zitten.
Als je dat vergelijkt met vele andere landen, word je hier als slachtoffer dubbel getroffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een beetje een hype om te zeggen dat de straffen zo laag zijn in Nederland.

Ja, een slachtoffer heeft meestal "levenslang", maar om die reden kun je niet iedereen zomaar levenslang opsluiten.

Een jaar in de cel lijkt mij persoonlijk al een verschrikkelijke straf.

Leiden strengere straffen tot minder misdaad? Ik denk het niet. Als iemand een bank wil overvallen, dan denkt ie niet aan de kans op 1 jaar, of de kans op 20 jaar cel. Het zal denk ik niet doorslaggevend zijn voor het al dan niet uitvoeren van zijn daad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat strenge straffen vaak destructief werken op de mentaliteit van de dader. De dader zal bij een te strenge straf alleen maar gevaarlijker uit de gevangenis komen. En hoe je het ook wendt of keert, ooit komt de tijd dat de dader uit de gevangenis komen en dan is het een groot gevaar voor de hele maatschappij. Dus beter constructief dan destructief werken.

Wat het rechtvaardigheidsgevoel van het slachtoffer betreft, dat is niet erg concreet en valt moeilijk te begrijpen voor een buitenstaander, daarom loopt men er misschien te makkelijk overheen. Dat slachtoffer kan dan beter goede begeleiding krijgen dan dat er een extra groot gevaar wordt gecreëerd.

Toegevoegd na 35 minuten:
De meeste gevangenen zijn namelijk psychisch gestoord en dan helpt een gevangenisstraf niet.