Nee hoor, allang niet meer. Of de bewoners van Finsterwolde zelf nog overwegend communistische sympathieen hebben, valt ook nauwelijks te bepalen. Want zoiets kan eigenlijk alleen op basis van verkiezingen.

En dan wordt het lastig, want als ik het allemaal goed heb begrepen (het is best ingewikkeld!) is Finsterwolde eerst opgegegaan in de gemeente Reiderland, en nog maar kort geleden is Reiderland weer opgegaan in de gemeente Oldambt.

Het verleden heeft geleerd, dat er in communistische partijen nog al eens stront aan de knikker is, en dat was hier ook weer eens het geval. Er was een NCPN (Nieuwe Communistische Partij Nederland), en die leverde tot 2006 toch steeds minimaal 2 wethouders. Een stevige basis zou je zeggen, maar door het project "Blauwe Stad" is de partij weer eens gescheurd, en nu is er een NCPN en een VCP (Verenigde Communistische Partij. Met als gevolg dat de NCPN helemaal niet meer meedoet in de gemeentelijk politiek, en de VCP nog maar 2 van de 25 raadsleden levert. En 2 van 25 geeft natuurlijk een aardig beeld, hoe communistisch er nog wordt gedacht in Finsterwolde en omstreken.

Het is ook algemeen bekend dat dit soort partijen een enorm oude achterban hebben en dat belooft weinig goeds voor de toekomst. Het communisme is gewoon geschiedenis, en dat zal spoedig ook blijken in Finsterwolde en omstreken. En dat er in die VCP weer een scheuring komt, daar kunnen we ook wel op wachten.

Op zich is het denk ik ook niet zo vreemd. Als je leest wat VCP en NCPN willen, dan verschilt dat niet zo gek veel, met wat SP en GroenLinks willen. De taal is alleen wat stoerder, en er wordt zo nu en dan geschermd met woorden als "het kapitaal". Opvallend genoeg steunt de NCPN nog steeds het Fidel Castro-regime, terwijl we weten dat allerlei mensen die voor hun mening uit willen komen (zoals schrijvers en dichters) op Cuba doodleuk worden opgesloten. Maar ja, daar heeft Harry Mulisch ook nooit een punt van gemaakt. ;-)

Veel en veel meer te lezen op onderstaande links.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Communistische_Partij-NCPN
http://www.ncpn.nl/

Als je nog meer wilt weten, dan zijn de trefwoorden Reiderland, Finsterwolde, Oldambt in Wikipedia ook zeker een aanrader. Goed leesbare sites, met ook weer veel doorverwijzingen. Als het je interesseert kun je dagen lezen. Succes!