Waarom stemt er niemand meer op Verdonk?

Ik verbaas me altijd over de vluchtigheid van sommige kiezers. Vorig jaar zat ik me nog op te vreten over alle mensen die op Verdonk wilden stemmen, en nu ze (terecht, ze zou nooit veel goeds voor de Nederlandse samenleving kunnen betekenen, zeker niet op internationaal niveau) het zwarte schaap van de politiek geworden is, zitten we ineens weer met Geert Wilders. Hiervoor is hetzelfde te zeggen, ook zijn populariteit zal natuurlijk niet lang duren. Maar waar zijn al die kiezers van Verdonk ineens heen? Hoe rechtvaardigen ze het voor zichzelf dat ze zijn overgestapt? Zitten ze nu bij Geert Wilders?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

Omdat ze op een heks lijkt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom op rita stemmen, als je op geert kan stemmen?

Ze zouden samen moeten gaan zitten :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geert Wilders en Verdonk zijn populisten. Dit houd in dat hun stemmers erg sentiment gevoelig zijn. Wilders is meer in het nieuws dan Verdonk dus gaan haar stemmers naar Wilders of andere partijen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat deze groep mensen grotendeels volgt wat de media hen voorschrijft. Is Verdonk in de picture kiezen zij haar. Nu is het meer Wilders, hij roept wat leuke populistische dingen en is gelijk populair.

Wel kan jij je zelf afvragen of deze mensen ook uiteindelijk de weg naar de stembus maken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat Rita Verdonk een langere periode weinig zichtbaar is geweest in de media. Ze was bezig met haar partijprogramma, schijnbaar. Daar profiteert Wilders weer van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verdonk beloofde met concrete plannen te komen. Haar achterban vertrouwde erop dat die er ook zouden en ging verder uit van haar optreden toen ze nog bij de VVD zat.

Inmiddels is er bij Verdonk weinig van inhoud gebleken en is ze zelfs vaak te lam om deel te nemen aan belangrijke debatten. Ze heeft de belofte dus niet waargemaakt, en dan raak je (terecht) je achterban kwijt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kay van der Linde ziet als voornaamste oorzaken van het verlies van Verdonk het 'verraad' van Ed Sinke, een oud vertrouweling die de kas van Trots op Nederland zou hebben geplunderd. (in hoeverre dit wel of niet waar is weten we niet, de partijen spreken elkaar tegen.)

En het feit dat Verdonk heeft ontkent dat ze ooit lid is geweest van PSP (een socialistische beweging) maar dat dat wel waar bleek te zijn. Zelf zegt ze dat ze dit oprecht was vergeten.

Deze feiten hebben veel negatieve niet inhoudelijke aandacht gegeven aan de beweging van Rita Verdonk.

Bovendien is de manier waarop Van der Linde zelf bij TON is vertrokken natuurlijk ook niet positief geweest voor de partij

Daarnaast werkt ook mee dat ze nog steeds geen volledig en concreet programma heeft waarmee ze echt mensen naar zich toe kan trekken. Daarbij weet Wilders wel de mensen naar zich toe te trekken en ook hoe daar media-technisch mee om te gaan. Kijk alleen maar naar hoe hij vandaag bij het debat over de krediet crisis is weggelopen en daarmee dus zichzelf positief profileert van de rest.

Of ze er ooit weer bovenop komt? Dan moet er in ieder geval wel iets radicaals veranderen, Wilders moet fouten gaan maken en Rita moet weer een 'heldin' kunnen worden.