Zou Pim Fortuyn minister president geworden zijn, als hij niet vermoord was?

en hoe zou nederland er dan uit hebben gezien?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Dat is een goede, maar ook een nutteloze vraag. Net zo als de commentatoren een wedstrijd na bespreken. Stel dat hij de bal met zijn linkervoet had geschoten dan zat hij erin.
Terugkomend op je vraag, ik denk het niet, volgens mij had hij nog niet voldoende stemmen. Veel meer mensen zijn op hem gaan stemmen toen hij doodgeschoten werd. Daarentegen waren er weinig partijen die met hem zouden samenwerken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

zeker weten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zat er wel in, maar je weet het natuurlijk nooit 100% zeker..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker, ook had Nederland er nu heel anders uitgezien. Maar helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die kans zat er dik in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nope, LPF was niet grootste partij na die verkiezing. Zelfs niet met al die emotie-votes erbij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volmondig Ja, peiling was 27 zetels als ik me niet vergis + 10 zetels voor de mensen die niet durften te zeggen dat ze op pim stemde ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk het wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat veel partijen met hem in een regering zouden willen stappen. Dus stel dat hij de meerderheid had gekregen dan is het nog maar de vraag of hij een coalitie bij elkaar had gekregen. Ik denk het dus niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut. Direct na de verkiezingen van 2002 of anders na het klappen van het kabinet dat dan was aangetreden. (Fortuyn was nl. nooit in een kabinet gaan zitten waarvan hij zelf de PM niet was.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dit is eigenlijk pure speculatie. je weet nooit hoe het was gelopen als hij was blijven leven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk het niet, ook de LPF zou uiteindelijk niet de grootste partij geworden zijn. Het was meer een hype die als het er op aan komt niets zou waarmaken. Het was wel goed geweest om iedereen wakker te schudden. Inmiddels gebeurd dat nu ook op andere manieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die vraag is lastig te beantwoorden. Wat hierover wel gezegd kan worden is dat Pim Fortuyn destijds onderwerpen ter sprake bracht die door andere partijen vermeden werden. Hij sprak een deel van de Nederlandse bevolking aan die zich voorheen niet gehoord voelde.
Of Fortuyn premier zou zijn geworden is eigenlijk niet te beantwoorden, maar ik durf wel te zeggen dat zijn LPF heel wat zetels binnengehaald zou hebben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, Absoluut. Het klimaat was er destijds volledig naar dat Pim Het gered zou hebben. Daarentegen vandaag de dag is het ondenkbaar. Nederland is inmiddels verzonken in de 'nieuwe truttigheid'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel van zijn legende en populariteit is het feit dat hij vermoord is. Over de doden niets dan goed toch? Ik denk het dus niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelfs als Leefbaar Nederland de grootste partij was geworden is het nog maar de vraag of Pim Fortuyn bij die verkiezingen minister president was geworden. Er moeten namelijk ook partijen zijn die samen met deze partij een coalitie willen vormen.
Waar bijna elke politicus Pim nu ophemelt, waren ze ter zijner tijd allemaal erg sceptisch
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat LPF na de tijd te weinig stemmen hadden komt omdat heel veel mensen niet meer durfde te stemmen op LPF en weer terug gingen naar oude "vertrouwde"partij.

Wanneer Pim er wel was geweest was hij minister president geworden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onmogelijk met zekerheid te antwoorden. Elk antwoord op deze vraag blijft een hypothese.
Zeker is dat hij hard op weg was naar het benodigde zetel aantal, maar de grote vraag is of hij had kunnen samenwerken met andere partijen en dus een coalitie had kunnen vormen.
Dezelfde vraag zoals die nu bij Wilders gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2 letters, 1 woord.
Ja