Mag de ned.overheid zomaar aan de deur komen?

Mag iemand van minist,binnenl.zaken zomaar aan de deur vragen komen stellen aan iemand?
Een vriend van mij is dit overkomen, maar wist niet of hij de politie nu moest bellen of niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Iedereen mag altijd vragen stellen!
Maar of je (het juiste) antwoord geeft, bepaal je zelf.
Tot antwoorden verplicht ben je zelden in Nederland en het juiste antwoord hoef je alleen aan de politie of een rechter te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet aan de politie hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha hippo,,
Doen wij wel, we zijn keurige nederlanders, die geen fouten dingen hebben gedaan haha ;);););)
Dat komt mij heel vreemd voor. Ik denk dat je in zo'n geval een legitimatie mag eisen, maar ook er voor mag kiezen om geen antwoord te geven.
Overigens kun je altijd de politie bellen, dag en nacht, ook voor onbenullige dingen op het geen-spoed-nummer 0900-8844.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh, er komt niemand van het ministerie van binnenlandse zaken aan de deur, en al helemaal niet zonder aankondiging.. Inderdaad altijd een legitimatie vragen en in dit geval zeker melden bij politie! Weet je ook over wat voor vragen het ging en wat voor antwoorden hij heeft gegeven??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als diegene zich legitimeert, akkoord gaat met een controletelefoontje naar een verifieerbaar nummer, en kan uitleggen waarom die vragen gesteld worden, dan zou ik misschien gaan twijfelen.
Anders zou ik tegen diegene hebben gezegd: 'Komt u maar eens terug als u duidelijk kunt aantonen wie u bent, wat u wilt en waarom u de bevoegdheid heeft deze vragen te stellen'.
Als je vriend - of een vriend van hem - niet heeft gesolliciteerd op een gevoelige functie (waarvoor omgevingsonderzoek wordt gedaan), of als hijzelf of een vriend niet in de problemen zit met criminaliteit, dan is het wel heel vreemd.
Politie bellen om het te melden kan altijd, voor hetzelfde geld is er een rare gast bezig die zich her en der naar binnen probeert te kletsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, volgende keer goed opletten dus ;-)