Wat betaalt Nederland aan contributie aan de EU?

Nou mijn vraag is hoeveel betaalt Nederland aan contributie in de EU? Waarom doen ze dit? (krijgen ze meer te zeggen? zoja in wat voor dingen krijgen ze dan meer te zeggen?) Kun je dit zomaar verminderen?

De reden dat ik dit vraag is dat wij in de klas met een groepje een politieke partij moeten oprichten en moeten gaan kijken waar we kunnen bezuinigen of erbij kunnen doen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

De kosten:
"het prijskaartje: maximaal 275 euro per hoofd van de bevolking per jaar. Rekening houdend met de terugvloeiende subsidies en de recentelijk door de Nederlandse regering bedongen korting van 1 miljard euro zal in 2007 feitelijk zo'n 150 euro per hoofd van de bevolking worden afgedragen."

http://www.europa-nu.nl/id/vh7zbu35kazc/europa_kosten_en_baten

Ook voor je overige vragen is dit een zeer interessante site voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geld dat de Europese Unie tot haar beschikking heeft bestaat uit middelen die de EU ieder jaar van de 27 lidstaten i ontvangt. De lidstaten ontvangen op hun beurt weer geld van de EU in de vorm van bijvoorbeeld landbouwsubsidies of bijdragen uit de structuurfondsen .
Nederland droeg in 2010 ca. 5,74 miljard af aan de EU. In hetzelfde jaar ontvingen we 2,27 miljard aan Europese steun. Deze positie als nettobetaler bestaat voor Nederland sinds 1991. Nederland was in de periode 1981-1990 een netto-ontvanger. In de jaren daarvoor wisselde de positie regelmatig. Sinds 2007 krijgt Nederland een jaarlijkse korting van een miljard euro op haar afdrachten.
Veel EU-landen zijn nog ontevreden over hoe de Europese Unie haar uitgaven bijhoudt. De Europese Unie kan vaak niet goed verantwoorden waar het geld aan is besteed. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van de Europese Rekenkamer . Nederland geeft als een van de weinige landen ieder jaar een verklaring af aan de Europese Unie. Die verklaring moet de EU helpen om te verantwoorden waar het geld aan is uitgegeven.

Groet:Zoekertje

(bron:Internet)