waarom wilde Balkenende de VOC-mentaliteit terug?

Hij verwijst in feite naar één van de meest heftige en mensonterende periodes op de zwarte pagina's van het Nederlandse geschiedenisboek.
Dit is toch niet iets om terug te willen halen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Balkenende: Laten we blij zijn met elkaar! Laten wij optimistisch zijn! Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die VOC-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?

Balkenende vond dat het handelsbedrijf VOC durf had, en daadkracht. In die tijd is Nederland zo rijk geworden. Natuurlijk, handel is goed, daarom leven wij hier nu zo goed. En daarom wil hij die mentaliteit weer terug. Geld verdienen, handelen, daadkrachtig zijn. Dit wil hij terughalen.

Natuurlijk heeft de VOC veel slechte dingen gedaan met de mensen in Indonesië en handel in Afrikaanse mensen. Maar dat wil Balkenende natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de maatstaven van nu te rekenen was het natuurlijk geen tijd om qua mensenrechten en moraal trots op terug te zien. En helemaal niet wat er daarna uit is voortgevloeid. Kolonialisme, schaamteloze uitbuiting, slavernij en ga zo maar door. Van de andere kant getuigde die onderneming natuurlijk wel van een ongekend ondernemersschap, voor het eerst in de wereld de oprichting van een multinational en grote moed om met ongekende risico's met nauwelijks zeewaardige schepen de wereldzeeën te gaan bevaren. En daarop doelde JanPeter natuurlijk in een poging de JanSaliegeest hier in Nederland te doorbreken Maar in mij ogen een domme en kortzichtige actie omdat lang niet iedereen zulke positieve associaties met deze periode had als hij. Maar ja,hij haalde wel meer van dergelijke ondoordachte fratsen uit. Zoiets zal je van Rutte niet horen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, hunebeddenman.
Groeten van de D53 & D54 :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hier van de D15... LOL Geef me maar 10 punten voor het beste antwoord dan hahahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal als mensen erom vragen denk ik 'bekijk het maar' maar ook zonder de hunebedden heb je een prima antwoord gegeven en wacht ik nog heeel even af op andere reacties, maar...
dat krijg je met Drents Chauvinisme :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neolibs? verklaar u nader
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de info, khepput, plusje als het kon
De VOC mentaliteit heeft de republiek toendertijd veel macht en een hoge economische status bezorgd. De VOC werd opgericht om de krachten te bundelen van de verschillende schepen en om geen concurrent voor elkaar te zijn. Dat was dus blijkbaar een succes, maar niet voor de kolonieen die daaronder moesten leiden. Ze hebben verschrikkelijk gehandeld en zij bleven daar als langst mee doorgaan(tenminste een van de langste, Engeland wilde ook niet haar kolonieën kwijt)

En wat betreft de WIC, die aan de driehoekshandel deed, dus oa slaven uit Afrika vervoeren naar amerika en diens producten weer naar de republiek. Komt Sinterklaas niet oorspronkelijk hiervandaan? Dus de pieten, sint's hulpjes, oftewel de slaven, die zijn zwart en Sinterklaas, de goedheilige man is een blanke. stampt Sinterklaas niet oorspronkelijk van die goude eeuw af? Ik heb altijd al gemengde gevoelens gehad bij sinterklaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Typisch Nederlandse antwoorden, wij als Nederlander zoeken overal altijd direct de negatieve kanten van iets op.
Balkenende bedoelt simpel het positieve van de VOC, de handel (zoals in onze vaderlandse geschiedenis wordt vermeld "de gouden eeuw") Natuurlijk heeft alles zijn donkere kant, zelfs de oermens moorden elkaar uit, denk eens aan Bonifatius welke bij Dokkum werd vermoord of de heksrij, de kruistochten. Door de eeuwen heen zijn er fouten gemaakt, maar laten we nu eens de positieve kant zien, zoals beste Balkenende dit bedoeld en niet steeds maar de slechte punten belichten. Positief mensen, Positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't is maar hoe je het bekijkt.........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liever niet negatief noch positief, maar evenwichtig. Alhoewel het negatieve benadrukken en iemand afzeiken gemakkelijker is en meer voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil best positief zijn, paulgonsalve, en als iemand anders het had gezegd had ik het me misschien niet afgevraagd, maar ik vertrouw die man nu eenmaal niet :P
Want die periode was een van de beste tijden die nederland ooit gehad heeft behalve de slavenij dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die goede gouden tijd gold alleen voor de rijke bovenlaag, reders betaalden scheepslieden bar slecht, en huurden dubbel aantal benodigde bemanningsleden aan omdat ze er rekening mee hielden dat de helft onderweg zou sterven, desondanks gaven ze bar slechte voeding mee, en dan ook nog weinig.
Dit werd in geschiedenislessen nooit verteld, maar Bakellende had beter moeten weten.