Hoe worden peilingen uitgevoerd?

Je hoort en leest vaak over peilingen (van bijv. Maurice de Hond), nu vroeg ik me af hoe die worden gedaan. Worden er vragen gesteld aan willekeurige mensen? Kan ik ook ergens mijn mening geven zodat die wordt meegenomen in de zogenaamde (politieke) peilingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Bij de peilingen van Maurice de Hond (of je die kunt vertrouwen laten we maar in het midden...) maakt hij gebruik van de mensen die zich daarvoor ingeschreven hebben op zijn site.

Iedereen kan zich in principe inschrijven en je schijnt dan met enige regelmaat een uitnodiging te krijgen om mee te doen met een peiling.

Aangezien hij er (onder meer) van beticht wordt veel deelnemers te hebben uit een bepaalde politieke richting, zou het misschien een goed idee kunnen zijn dat mensen uit de andere politieke richting zich ook aanmelden, om zo tegengas te bieden?

Overigens heb ik bij andere peilingen ook mijn twijfels hoor; ik ben nog nooit op straat naar mijn mening voor een officiële peiling gevraagd.
(Ik word alleen maar lastiggevallen door verkopers van krantenabonnementen :))

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb nog even gezocht, maar kan ook niet echt opinie-sites vinden waar je jezelf aan kunt melden om mee te doen met peilingen.
Als er mensen zijn die links hebben naar serieuze sites, hou ik me aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt van het bureau af tegenwoordig worden de meeste peilingen via het internet gedaan. Dit is niet willekeurig maar je kan je inschrijven via een zogenaamde pannel. Je krijgt dan een paar keer een aantal vragen over willekeurige dingen met vaak een beloning als insentive. Vaak worden deze mensen niet willekeurig gekozen maar kiezen ze er zelf voor. Sommige bureaus doen het via het internet maar kiezen wel willekeurig. Nog een slect aantal houden ook peilingen via het welbekende bellen. Het blijkt dat via het internet peilen voor de politiek wel betrouwbaar is maar over andere zaken vaak niet. Overigens zijn er grote vraagtekens over de betrouwbaarheid van sommige peilingsbureaus vooral die het niet willekeurig doen. Misschien is de volgende uitzending van Zembla wel intressant hier wordt uitgelegt hoe peilingen gaan en ook over hoe betrouwbaar het is.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS het is ook wel intressant dat bij opinie onderzoeken die niet willekeurig zijn de bevolkingsgroepen worden "gewogen" zodat het een correcte afspiegeling is van de bevolking. Sommige antwoorden wegen dus meer dan de ander.