Zit net weer naar een Engelse serie te kijken waarin rechters voor komen..waarom dragen die een pruik?

Of is dat iets van vroeger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De pruiken zijn (en waren) ervoor bestemd om alle rechters er 'gelijk te laten uitzien' dat ze op die manier anoniem en veilig hun werk konden doen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij is het een restant vanuit de 17e en 18e eeuw waarin pruiken dragen heel gewoon was in de 'hogere' kringen. Alle koninklijke hoven waren 'pruikenparadijzen' en dan daar weer lagen parfum overheen. En Engeland staat bekend om het hardnekkig vasthouden van tradities. In de engelse gerechtshoven is het dan gewoon onderdeel geworden van de toga. En ik dacht eigenlijk dat er nog variatie zit in opmaak van pruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat rechters van verre oorsprong wijze oude mannen waren met dus grijs haar.Later kwamen rechters die opgeleid waren door die wjze mannen maar die waren lang zo oud nog niet.Uiteindelijk werd de grijze pruik bedacht om waardigheid en autoriteit uit te stralen en werd het daar een traditie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het stamt uit het verleden. Puur traditie