Zorgt ons democratische systeem ervoor dat de verkeerde mensen aan de top komen te staan?

De mensen die de top van de politiek bereiken zijn de mensen die het best op hun kiezers overkomen. Dus geloofwaardig, sympathiek, en met goede standpunten. Maar dat zegt alle drie helemaal niets over hun capaciteiten als bestuurder. Is een politicus dus eigenlijk niet iets heel anders dan een bestuurder?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou deze vraag met Nee beantwoorden, maar andersom (meestal een nuttige oefening)
"Zorgt het democratisch systeem ervoor dat de BESTE mensen aan de top komen te staan" zou ik met stelligheid met NEE willen beantwoorden.
Kortom: het democratisch systeem doet helemaal niets, maar geeft wellicht de verkeerde mensen wel een kans. Voor mij is Balkenende een volledig verkeerde man, maar wat zegt dat dan nog; anderen dwepen met hem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

nee. Maar voordat iemand kan bewijzen dat het een goede bestuurder is, zal de kiezer aangewezen zijn op de beloftes en charmes die een politicus uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me afhankelijk van de stemmers, als verstandige stemmers hun stem uitbrengen wordt er verder gekeken dan geloofwaardigheid en sympatie. Als minder verstandige stemmers stemmen dan kan een vermoorde politicus alsnog premier worden (weet u nog?)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, mensen stemmen vaak niet op de ideeën van de politicus, maar op zijn of haar charisma.
Wil je een echt goede regering hebben, dan zou je eigenlijk alleen de standpunten van partijen moeten bekijken, aan mensen voorleggen en dan laten stemmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat geen van de antwoorden aangeeft, dat de methode van stemmen, meer invloed op het resultaat heeft dat het partijprogramma of de persoon.

Lees Chaotic Elections van Donald Saari. In zijn boek toont hij aan, dat hij voor iedere stemming een methode kan ontwikkelen, waarbij een bepaalde candidaat wint. Er is geen methode die 100 % goed is. De Nederlandse methode is echter wel erg krakkemikkerig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet wat je met verkeerde mensen bedoeld. Een politicus is immers iets anders dan een bestuurder.
Een politicus moet het vooral hebben van zijn charisma, redevoeringskracht, populariteit of een goede achterban.
Een bestuurder is voornamelijk een ambtenaar in de Nederlandse staat, zij die alles wat de politici bedenken uitvoeren.
Daarom zijn de vakgebieden/studies Politicologie en Bestuurskunde twee verschillende.
Maar door de bureaucratie en regels en wetten is de kans klein dat een echt 'verkeerd' persoon aan de macht komt. Het kan, maar dat hangt af van de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mensen aan de top van een democratie zijn volgens mij net zo "verkeerd" als de mensen die op ze stemmen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolanf iedere jojo die 18 wordt zondermeer stemrecht krijgt...JA.