Is Marco Kroon nog lid van het Kapittel der Militaire Willems-Orde?

Op Wikipedia staat dat Ridders in de Militaire Willemsorde zitting hebben in het Kapittel. (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Militaire_Willems-Orde )

Maar op de officiele site http://www.lintjes.nl/militaire_willemsorde/kapittel.html wordt hij niet vermeld. Er staat: De laatste levende Ridders der Militaire Willems-Orde hebben conform het Ordereglement, vanwege het bereiken van de leeftijd van 75 jaar, het Kapittel verlaten.

Is Kroon vanwege zijn rechtsperikelen weggebonjourd of is die site gewoon al bijna 2 jaar niet meer geupdate?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Het laatste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees het anders op Wiki, namelijk dat het de bedoeling zou zijn om de ridderrs op te nemen in het Kapittel en dat de wet geen anderen uitsluit.

In een andere bron staat deze informatie:

"Samenstelling van Kapittel der Militaire Willems-Orde
Het Kapittel der Militaire Willems-Orde is per 2010 samengesteld uit:

Luitenant-generaal der Infanterie b.d. J.H. de Kleyn, voorzitter
Kolonel der Koninklijke Luchtmacht b.d. J.R. Zijlstra, plv. voorzitter

Kolonel der Koninklijke Marechaussee b.d. G.J.C. Slots

Generaal-Majoor der Koninklijke Luchtmacht b.d. F.J.M. Vogelpoel

Brigade-generaal der Mariniers b.d. mr. W. Hekman

Schout bij Nacht der Koninklijke Marine b.d. J.G.A. Brandt

Generaal-majoor der Koninklijke Landmacht b.d. B. Dedden

Kolonel der Koninklijke Marechaussee b.d. mr. B.W. Hopperus Buma EMPH

Mr. J.C. van Ingen, secretaris."

Als laatste aanvulling: pas bij een uitgesproken straf waarbij een celstraf wordt opgelegd van meer dan een jaar raakt een gedecoreerde de MWO kwijt, hiervan is geen sprake en dus heeft Kroon nog immer recht op al wat er bij de MWO hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kapittel an sich bestaat niet uit dragers van de MWO, maar heeft een adviserende taak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft nog gewoon die willemsorde, want hij is alleen veroordeeld voor bezit van stroomschokwapens (taserguns), wat een kleine overtreding is, en niet voor drugs dealen/gebruik/bezit. Dat is een veel zwaardere overtreding, maar hij heeft dat niet gedaan, dus: niet genoeg om die orde af te pakken