Waarom is Amerika een grootmacht?

Wat maakt Amerika zo machtig?

Toegevoegd na 25 minuten:
En dan heb ik het niet alleen over hun leger....

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel eigenlijk meer dat hele land bij elkaar, wat nou écht maakt dat dat land een grootmacht is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Afgezien van het leger inderdaad, zijn de Verenigde Staten het op twee na grootste land ter wereld in bevolking, na China en India. Tevens is het het op drie na grootste land in oppervlakte, na Rusland, Canada en China. Er is nog discussie over welk land groter is, de VS of China, maar dat is gepraat over hoe groot het land letterlijk is.

In de 20e eeuw namen de Verenigde Staten deel aan beide Wereldoorlogen, die door hun ingrijpen definitief werden beslecht ten gunste van de geallieerde legers. Na de Tweede Wereldoorlog, waarin de Verenigde Staten terechtkwamen na de Japanse aanval op Pearl Harbor in 1941, werden de Verenigde Staten een wereldmacht.

De Verenigde Staten zijn rijk aan delfstoffen. De Verenigde Staten bezitten ongeveer 20% van de kolen, 13% van de aardolie, en 24% van de aardgasreserves in de wereld. De olie wordt voornamelijk gewonnen aan de Golf van Mexico, en in de staten Alaska en Texas.

De belangrijkste exportproducten van de VS zijn motorvoertuigen, vliegtuigen, voedsel, ijzer en staalproducten, elektronische apparatuur, industriële en energiegenererende machines, chemische producten en consumptiegoederen. Belangrijke invoerproducten zijn onder andere ertsen en metaalschroot, aardolie en aardolieproducten, machines, vervoersapparatuur (vooral auto's) en kantoorproducten.

Het bruto binnenlands product is blijven toenemen en vandaag de dag bedraagt het $11750 miljard dollar (11,75 biljoen), met afstand het grootste van de wereld.

Hopelijk heeft dit je vraag goed beantwoord. Ik vond het zelf wel interessant om allemaal te lezen, aangezien ik mij hetzelfde afvroeg ;-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigde_Staten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik weet nu wat ze exporteren en wat hun binnenlands product is... Maar is dat dan meteen de reden dat zij een grootmacht zijn? Toch niet alleen dáárom? Nee dat geloof ik niet. Het is een mooie uitleg, maar niet het antwoord wat ik hoop te vinden. Ik bedoel eigenlijk meer dat hele land bij elkaar, wat nou écht maakt dat dat land een grootmacht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn verhaal begint toch echt met "het leger". Daarnáást zijn ze het op 2 na grootste land in bevolking. Dáárnaast het op 3 na grootste land in oppervlaktem. Daarnaast werden ze na de val van Japan een wereldmacht. En tot slot, hebben ze dáár weer naast het grootste bruto binnenlands product. Jij beweert dat je nu alleen maar weet wat ze exporteren en wat het bruto binnenlands product is. De rest heb je dan misschien overheen gelezen? En als dit alles bij elkaar Amerika geen grootmacht maakt, weet ik het ook niet meer. In mijn ogen is het antwoord correct, en dit zijn alle redenen die ik kan vinden, wat een land inderdaad een grootmacht maakt. Dat is niet één ding, dat zijn een heleboel dingen bij elkaar.

Andere antwoorden (4)

Groot en sterk superieur leger

Toegevoegd na 2 uur:
Verder is amerika echt niet zo een grootmacht. Het gaat economisch heel slecht in amerika. Er is al een staat failliet. Er is veel armoede en slechte sociale voorzieningen. Ieder voor zich en god voor hun alle. Dus ik weet niet waar je de opmerking vandaan haalt. Het halve land is van de arabieren en overige buitenlandse investeerders.
ronron1212
12 jaar geleden
In de jaren veertig hebben ze veel Duitsers opgenomen. In Duitsland was men ver met raketten, straalmotoren en nog veel meer. Ook hadden ze John von Neumann, die de vader is van de speltheorie en de computer. Dit alles gaf een technologische voorsprong bij de ontwikkeling van wapens, en ook bij het bepalen (uitrekenen) van strategie. Zo kon men bijvoorbeeld uitrekenen hoeveel atoombommen nodig waren voor militair evenwicht. En man kan ook uitrekenen hoeveel soldaten er voor een bepaalde oorlog nodig zijn. Deze precisie is van belang.

Europese politici willen graag alles met de hand doen, ook al valt het resultaat te berekenen; dat veroorzaakt onze achterstand t.o.v. Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amerika is voorlopig nog de grootste economie ter wereld en voorlopig komen ook de meeste knappe koppen uit Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De economie, de cultuur, de technologie.