Zeemansgraf Bin Laden mag dit volgens de regels van de Islam?

Bin Laden zou een zeemansgraf krijgen ( zijn lichaam zou nu nog worden onderzocht?).
Mijn vraag is mag dit wel volgens de regels van de Islam? En de reden zou zijn las ik dat er geen enkel land zou zijn dat zijn lichaam zou willen?
En het dan bovendien een soort bedevaartsoort zou kunnen worden.
Naar mijn weten zijn er toch genoeg landen die zijn lichaam zouden willen begraven en als er nou mensen zijn die er behoefte aan hebben hem te eren op zijn begraafplaats dan mag dat toch?
Een zeemansgraf lijkt mij persoonlijk niet eervol, ook al was ik het niet met Bin Laden eens.

Toegevoegd na 30 minuten:
Mijn vraag is niet alleen uit onwetendheid ontstaan maar ik bedacht mij stel draai de rollen eens om dat bv voormalig president Bush indertijd was omgekomen door de Al Qaida en zij hem een zeemansgraf hadden gegeven volgens Christelijke normen.
Dit omdat zij vonden dat dit het beste was voor deze in hun ogen slechterik.

Toegevoegd na 1 uur:
Met andere woorden je kan toch niet een persoon die als misdadiger wordt gezien zomaar een zeemansgraf geven en de religie, voorschriften, familie enz negeren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat er wel zoiets als DE regels van DE Islam? Volgens mij legt elke substroom de regeltjes weer op z'n eigen maanier uit. En ik vraag me ook af of er in het geval van Osama Bin Laden nog wel iets van eer te behalen viel aan deze kant van de eindstreep, na de afschuwelijke misdaden die hij heeft begaan, zogenaamd uit naam van zijn geloof. Je zou bijna hopen dat er een hel bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke eervol is misschien niet het juiste woord maar ik bedoel daarmee de juiste manier van begraven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Izmo daar ben ik het ook helemaal mee eens, dat een overledene met respect behandeld dient te worden, ongeacht de persoon die hij of zij was in het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan de VS gewoon niets schelen wat osama's wensen waren en zn testament hebben ze toch niet.

Het beste antwoord

Iedereen ventileert zijn eigen mening, maar de vraag is duidelijk. Mag het volgens de islaam?

Dan is het antwoord ook duidelijk: nee. Alleen als er noodzaak is, bijvoorbeeld doordat de gezondheid in gevaar komt als iemand aan boord van een schip sterft en het lichaam zal gaan ontbinden aan boord, dan kan dat.

Het begraven worden binnen 24 uur, dat klopt, maar als het niet kan (zoals in Nederland), dan niet. Zo mag je ook niet in een kist begraven worden, volgens de islamitische regels. In Nederland mocht dat tot voor kort niet, dus dan wikkel je de overledene na de wassing in doeken en leg je hem alsnog in een kist.

Dat de VS gehouden zouden zijn aan 24 uur is dus een drogreden. In Nederland worden moslims ook niet binnen 24 uur begraven.

Verder schrijft de islaam een graf voor met weinig poespas. Als Osama bin Laden dus ergens anoniem begraven was, had dat prima gekund. Vraag je ook maar eens af wat er met Anton Mussert is gebeurd of Ceauşescu. Bij hen kon het toch ook?

Volgens de islamitische regels hebben de VS mijn inziens dus niet goed gehandeld. Wellicht heeft er een rituele wassing plaatsgevonden (martelaren die sterven in de strijd hoeven niet gewassen te worden, dus als hij gewassen is, is dat een teken dat ze zijn strijd niet als strijd hebben gezien), maar de verdere behandeling is strijdig met de islamitische richtlijnen... nogmaals, mijn inziens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens de islamiet je binnen de 24 uur begraven worden. Daar hebben de Amerikanen zich aan gehouden. En een land vragen of ze h willen hebben duurt langer. De Amerikanen hebben volgens die regels juist gehandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja precies Eray97.... @ Clev:
Hij was geen zeeman, en is ook niet op zee gestorven. Dát zijn de redenen waarom iemand een zeemansgraf krijgt.
Het blijft dus een vaag verhaal, en tot nog toe, geen filmpjes of foto's gezien, die het bewijzen. Vreemde zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die een zeemansgraf krijgen worden normaal met rituelen begraven hoor. "Met een een, twee, drie, in Godsnaam..." is daar een onderdeel van (volgens de jongensboeken). Dat geldt net zo goed voor overleden Islamitische zeelui. Stel je voor dat je zo'n plechtigheid op een schip níét als een fatsoenlijke begrafenis beschouwt. Dan zou geen enkele zeeman een respectabel graf in de golven hebben gevonden. Bij Bin Laden zal het er wel niet zo plechtig aan toe zijn gegaan. Ik denk dat ze hem gewoon uit een helicopter hebben geflikkerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in iedergeval respectvolleret deze terorist om gegaan dan hij met 3000 onschuldige mensen is omgegaan.
Zal zo moeten zijn volgens hun geloof moet je binnen 24 begraven worden, dus als je moslim en zeeman bent zal de zee je eindbestemming moeten zijn, met je hoofd richting Mekka. Bin Laden was een misdadiger en heeft vele duizenden onschuldige doden op zijn zwarte geweten, dus heeft Amerika in dit geval zeker het recht gehad om hem een zeemansgraf te geven, stel je voor dat deze idioot door een (martelaars) graf nog meer onschuldige doden veroorzaakt, dat wil niemand toch? Ik denk dat het doden van en het geven van een zeemansgraf in dit geval de beste keuze is geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogen ze ook eens met bewijs komen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow, en Bin was toch geen zeeman? En hij is ook niet op zee gestorven? Wat deden ze daar dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee maar dan is dus voor een moslim ook een mogelijkheid om op zee begraven te worden, ook al zal het niet 100% conform de regels zijn. Wat hij op zee deed?, heel simpel men zal van te voren alles al hebben overwogen en er vanuit gaande dat hij bij een actie kan overlijden, dan is een zeemansgraf de enige reële optie Ik vind het persoonlijk nog te veel eer voor hem, maar goed. Je andere opmerking vind ik vergezocht, dat soort conspiracy ideeën hoort niet op dit forum thuis, dat zijn eindeloze discussies zonder antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met zijn hoofd naar Mekka in een zeemansgraf?
Wie controleert dat zijn hoofd richting Mekka is als hij tot de zeebodem is gezonken?
Ha, die Nonamanis;

Misschien hebben ze naar eer en geweten de Islamitische regels over de omgang met doden geïnterpreteerd, maar volgens zeemansgebruik (en wellicht zelfs het internationale zeerecht) is een zeemansgraf voorbehouden aan hen die op zee overlijden en voor wie geen andere begrafenis mogelijk was. Dus echt kloppen deed het allemaal niet. Of OBL ook een nettere begrafenis verdiende is een andere vraag, maar het had de grote voorvechters voor recht en vrijheid gesierd als ze dat wel hadden gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De man verdient geen eervolle begravenis (als die uberhaupt dood is, wat ik dus niet geloof), maar als we het toch over de Islam hebben; ikzelf ben Alevitisch (een Turks-sjiitische stroming), maar ik weet wel hoe soennieten dit doen, wat bijna hetzelfde is als ons; het lijk moet worden gewassen, het lijk mag niet in een kist of mag niet worden verbrand, gedumpt in zee of een vuilnisbelt en dergelijke. Het lijk moet met zijn hoofd richting Mekka (bij Alevieten weer niet, maar Osama was dus Soennitisch), hij moet naakt maar met een wit kleed de grond in, met drie planken op zijn lichaam. De 'imam' moet het ritueel afronden met verzen uit de Koran.

Dus nee, als hij zogenaamd een zeemansgraf heeft gehad, is hij niet Islamitische begravenis gehad, mits hij op zee gestorven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Seranay bedankt voor je uitleg.
In mijn ogen maakt Amerika zich dan wel schuldig aan respectloos omgaan met het lichaam, dat dus niet volgens de Islamitische rituelen is begraven, ondanks dat hij een misdadiger was voor velen.