Wat zijn goede argumenten tegen de afschaffing van het koningshuis (monarchie)?

Ik heb al: verbindende factor onder het volk en het grote netwerk van de koningin.
Welke argumenten weten jullie nog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvoor wil je dit weten? Voor een beschouwing toevallig?:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee voor een debat. : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha Sjerrieeee wij zitten in het zelfde schuitje:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je dan niet ook voorbereid zijn op de argumenten voor afschaffing?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar daar zijn er meer van en ze zijn makkelijker (te vinden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo: Verbindende factor....?

Het beste antwoord

Aan bovenstaande wil ik nog graag toevoegen dan onze Vorstin een jarenlange ervaring heeft en hierdoor ministers goed kan adviseren. Aangezien (eerste)ministers niet al jaren in het vak als (eerste)minister zit (Neem meneer Rutte) kan de Vorstin veel advies aan ze geven hoe bepaalde gingen aan te pakken / erop te reageren.
Ook heeft Hare Majesteit veel verstand van recht dus ook daarin kan ze adviseren.
Het voordeel van de erfopvolging is ook dat Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje al van jong af aan bij bepaalde (en hoe ouder hij wordt - hoe meer) bij staatszaken wordt betrokken. Hierdoor heeft ook hij inmiddels veel kennis van zaken opgedaan en net als zijn moeder ook een breed netwerk heeft opgebouwd bij allerlei (invloedrijke)mensen. Dit een niet-erfelijk staatshoofd nooit kan opbouwen, dit omdat dezen eigenlijk meestal relatief kort deze functie bekleed. Hare Majesteit Koningin Beatrix bekleed deze functie al - op een paar dagen na - 31 jaar. Maar ook voor deze 31 jaar heeft ze al een groot netwerk kunnen opbouwen.
Kortom een meerwaarde voor eigenlijk ieder land!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Maar wel in strijd met de democratische gedachte...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet geheel wanneer je bedenkt dat uit alle enquêtes steeds weer naar voren komt dat een ruime meerderheid van Nederland het wil houden zoals het nu is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Goede argumenten!
rose
13 jaar geleden
Voor heel veel (zo niet de meeste) dingen geldt dat een ruime meerderheid van Nederland het desgevraagd wil houden zoals het nu is. De mens is van nature behoudend. Maar ook als de meerderheid van een volk voor het blijven van een dictator is maakt dat nog niet dat deze regeringsvorm democratisch is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens Rose. Maar is democratie altijd goed?
Neem de prime-minister van Italië. Als zo'n man prime-minister van mijn land zou zijn en rare dingen gaat doen. Zou ik blij zijn als d'r een Vorst boven staat die hem tot de orde roept.
rose
13 jaar geleden
Ach, ja, hier in Nederland kan een vorst dat niet doen, hooguit kan de regering de vorst tot de orde roepen. Maar als een vorst zo machtig was, wie zou dan de vorst tot de orde roepen? Berlusconi is door (een meerderheid van) het volk gekozen. En al hoezeer ik het ook oneens ben met de manier waarop hij zijn zaakjes regelt, ik moet er niet aan denken dat iemand daarin in kon grijpen op grond van het feit dat z'n moeder (of vader) dat ook mocht... Democratie is te allen tijde de minst slechte van alle staatsvormen (imho).

Andere antwoorden (6)

Icoon om trots op te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan voor een president ook gelden.
- Democratie wordt zwaar overschat
- Het is goed dat de hoogste functie in ons land erfelijk is
- Een edel geslacht is het beste in staat om ons land te regeren

Toegevoegd na 3 uur:
Voor die enkeling die het nog niet begreep.... sarcasme
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het goed. Afstammelingen van roofridders en door God goedgekeurde despoten... +1
- historisch bewustzijn van een klein maar moedig land.
- ondersteuning en geweten van de democratie: het koningshuis is er altijd.
- geeft verbinding in de politiek: koning(in) staat boven de partijen met respect van alle partijen (hopelijk).
- omdat de konging(in) deel is van de regering wordt die regering iets onafhankelijker van het parlement.
- romantisch, sprookjesachtig, een beetje geheimzinnig en juist niet modern - wel zichtbaar en betrokken.
- leuke mensen - typisch Nederlands toch?
- de Koninginnedag natuurlijk. Uniek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koningshuis kost geld. Een staat nog meer.

Toegevoegd na 1 dag:
staat moet republiek zijn*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is ook een staat. Je bedoeld waarschijnlijk een President of Republiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, excuseer ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jouw bron is,....?
Een argument dat zowel een voor- als tegenargument kan zijn; door het principe van erfopvolging kan iemand volledig voorbereid worden op en gekneed worden voor deze zware en invloedrijke functie. Het leven in een gouden kooi, de formaliteiten en omgangsvormen... iemand als bijvoorbeeld Amalia wordt daar nu al voor gedrilld.
Net als de laag topambtenaren bij ministeries geeft een monarchie een dempende werking op de nogal cyclische politiek. Waar politici en het volk vooral met de korte termijn bezig zijn (de periode tussen 2 verkiezingen in - hoogstens. Meestal beperkt tot de waan van de dag) kan een monarch waarborgen dat de lange termijn niet uit het oog verloren wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"kan een monarch waarborgen dat de lange termijn niet uit het oog verloren wordt." Is zeker een mooi voordeel. +1
Een koninklijke familie met al die leuke kindertjes werkt vertederend en ontwapenend op de diplomatie. Veel republieken zijn jaloers op Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterk punt+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obama heeft ook leuke kindertjes en ook een leuk hondje. (hihi)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaha, maar Obama is over een paar jaar vertrokken en erfelijkheid stadhouderschap dat na een paar eeuwen overgaat in koningschap kennen ze in de VS ook al niet.