Wat is bij de Rijksoverheid het verschil tussen een baten/lasten organisatie en een kas/verplichtingen organisatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, omdat bij de overheid zo'n beetje standaard gebruik wordt gemaakt van het baten-/lastenstelsel.

Dit stelsel rekent kosten toe aan een bepaalde periode. Door de baten toe te wijzen aan de periode waarop ze betrekking hebben en de lasten toe te wijzen aan de periode waarop de uitgaven betrekking hebben.

Bij kasstelsel worden kosten geboekt op het moment dat ze betaald worden. Vergelijkbaar met aftrekposten bij de belastingdienst. Je mag (uitzonderingen daargelaten) alleen kosten aftrekken die in het belastingjaar betaald zijn.

Het verplichtingenstelsel gaat uit van het moment waarop de verplichting wordt aangegaan. Feitelijk is het idee dat bij het afsluiten van een contract of het plaatsen van een bestelling de betalingsverplichting al onherroepelijk is geworden dus worden de kosten volgens het verplichtingenstelsel op dat moment geboekt.

Ik heb even gegoogeld en op wikipedia een uitgewerkt voorbeeld gevonden: Stel dat Rijkswaterstaat een nieuw wagenpark koopt, en het contract in het najaar van 2007 afsluit. De productie wordt in 2008 gestart, waarna in de zomer van dat jaar de nieuwe wagens gebruikt gaan worden. Deze wagens gaan vijf jaar mee en de totale kosten zijn 1.000.000 euro.

Met het stelsel van baten en lasten wordt de 1.000.000 euro door vijf jaar gedeeld (200.000 p/j) en wordt dit bedrag jaarlijks op de begrotingen van 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012 geplaatst.

Bij toepassing van het kasstelsel wordt de volledige uitgave geraamd en geboekt in 2008 (ervan uitgaande dat bij het in gebruik nemen van de auto's de facturen ook betaald worden).

Bij toepassing van het verplichtingenstelsel wordt de totale 1.000.0000 euro op de begroting van 2007, het jaar waarop de verplichting is aangegaan, geplaatst.

Was dit wat je bedoelde en is het zo voldoende duidelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Baten en lasten organisatie kijkt voor baten en lasten naar de periode waarop die betrekking hebben en wanneer de transactie (overeenkomst) plaats heeft.
Kasstelsell naar het tijdstip waarop iets ontvangen of betaald wordt.
Kasstelse wordt steeds meer los gelaten

Google ook eens op drs. L.W. Verhoef RA, die er veel van af weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hajete: waarom is het moment van de transactie relevant bij het baten/lastenstelsel? overigens vind ik Dhr. Verhoef vaak niet zo heel sterk overkomen hierin. hij is nog een beetje blijven hangen in de periode dat hij zelf nog actief was binnen de overheidsfinanciën.