Zou je in Nederland nog een staatsgreep kunnen doen?

Dus, zou er iemand in Nederland een staatsgreep kunnen plegen. En het lukt, wat zijn de gevolgen en kan hij/zij dit dan ook volhouden voor een bepaalde tijd voordat er gevolgen zijn? Zijn er wetten tegen? En wat zou er gebeuren als het leger en politie achter die persoon zou staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh god, not again...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zit jou eigenlijk dwars?
Ik ben ook ontevreden over veel dingen in Nederland( te lage straffen enz.) maar wie er ook aan de macht is er is tijd wel iets om ontevreden over te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg ik dan dat ik ontevreden ben over de huidige regering? Nee! Het is alleen een vraagstelling uit nieuwsgierigheid. Mag dat?

Antwoorden (6)

Als je je zel verdedigd mag het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat het hier gebeurt is vrij klein. We hebben vroeger revoluties gehad, wat nu in het Libië, Egypte en de omliggende landen gebeurt.
Die landen "lopen achter" op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder land, dus ook in NL, kun je een staatsgreep plegen, ook al is dat waarschijnlijk volgens de grondwet verboden.

De enige voorwaarde van slagen is dat je het leger achter je krijgt en een groot deel van de bevolking. Het wordt wel matten geblazen.
De leider wordt dan een soort dictator, totdat een ander het weer op nieuw probeert.

Je hebt kans dat de buurlanden, de Navo of de USA ingrijpen als bevriende natie en dan wordt het al weer een beetje lastiger.

Maar alles kan, zelfs in NL.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan en gebeurd ook iedere 4 jaar (en soms tussendoor ook nog een keer)
Daar zijn dus geen wetten tegen maar juist voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch kan dat; als je het leger en een deel van de bevolking achter je hebt. De praktijk lijkt me weerbarstiger er zijn in Nederland wel veel mensen niet tevreden met de huidige situatie, maar ik denk dat ze niet ontevreden genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jacobse & Van Es hebben het geprobeerd, dat liep slecht af voor ze...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, droog antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege de humor een + je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat de helft van de mensen (en ook van de mods) niet eens weten wie Jacobse & Van Es zijn ;-)
Maar inderdaad, die hebben het geprobeerd, hoewel je je kunt afvragen hoe serieus hun poging was.
Ik vraag me af, hoeveel mensen toen hebben gezocht naar de Tegenpartij op het stempformulier...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
poepmolecuul: ik ken mensen die dat inderdaad gedaan hebben...
Zoals ik ook mensen ken die ik afgelopen winter een link stuurde naar het stuk over 'Turkenburg', waarin de Tegenpartij Nederland herindeelde ('De Wadden worden Grieksel, Grieken zijn gewend aan eilanden...'). Drama! Dat kón toch zomaar niet!
( http://www.youtube.com/watch?v=K0lg9KchCqQ )