als die kerncentrales vrij makkelijk 3 maanden dicht kunnen waarom heb je ze dan nodig?

er zijn meerdere centrales die zo ff 3 maanden dicht kunnen in duitseland maar als dat mogelijk is dan kunnen ze toch makkelijk zonder die kwrn centrales?

of is dit enorm ingewikkeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In de tussentijd koopt Duitsland stroom uit het buitenland, of laten ze de kolencentrales wat harder lopen. Het gevolg (= het niet halen van de CO2-doelstelling) is dan het kleinere kwaad.

De stroomnetten van alle landen in Europa zitten aan elkaar vast, en wisselen continue stroom uit. Zolang de som klopt (productie = afname) is er niks aan de hand. Stroom laat zich nog moeilijk opslaan, maar ook daar zijn oplossingen voor, bijv. een waterkrachtcentrale die in geval van een overschot aan stroom het water weer terugpompt naar het stuwmeer. Als dat er eenmaal is hoeft de som alleen nog maar op jaarbasis te kloppen, maar kun je gerust een paar weken/maanden minder produceren dan er gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die waterkracht centrale zal eerder "standby" staan en bijschakelen als er meer stroom nodig is. Overigens wordt dit principe vooral gebruikt om windmolens effectief te kunnen inzetten. (De Denen verkopen windenergie aan Noorwegen op basis van "afnemen wat we produceren" en derhalve tegen een lage prijs). Valt de wind weg dan wordt de waterkracht ingezet en omdat die vaak maar relatief kort energie hoeft te leveren (slechts een deel van het jaar) kan je tijdens dat gebruik weer meer energie eruit halen zonder dat het stuwmeer teveel in niveau daalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt helemaal. Helaas blijven vooral VVD-ers steeds herhalen dat met windmolens de TV uitvalt als er geen wind is.

Andere antwoorden (2)

Het sluiten is politiek, de kosten voor de burger en die betalen wel. Maar we hebben die vorm van energie nodig voor vele redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ervan uitgaan dat er altijd centrales voor onderhoud buiten gebruik zijn. Alleen al om die reden is er een overcapaciteit.
Ja, er kan dus 1 centrale zomaar 3 maanden dicht, echter zul je dat onderhoud wel moeten spreiden. Dus je kunt niet zomaar meerdere centrales tegelijk dicht doen voor onderhoud.
Uiteraard zal er nog steeds enige overcapaciteit beschikbaar moeten blijven voor het opvangen van storingen naast de voor onderhoud gesloten centrales.