wat zijn de verschillen tussen absolute vorsten van de 18e eeuw en de dictators van begin 20ste eeuw?

Voor een opdracht voor geschiedenis, maar ik kan niks concreets vinden. Ik zoek antwoorden in de richting van de verschillen in de regeringsvorm. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Onder die vorsten waren ook dictators.

De dictator komt oorspronkelijk van de Romeinse tijd waar de toenmalige democratie (gekozen regering van voor de keizertijd) al geconstateerd had dat in tijden van gevaar je weinig hebt aan een democratie wegens de te trage besluitvorming.
In zo'n geval werd de dictator voor een tijdsbestek van 6 maanden benoemd met absolute beslissingsmacht.

Nu op je vraag: Degeen die absolute beslissingsmacht had en gebruikte, geen tegenspraak duldde , was ook in de 18e eeuw een dictator.
Echter, de koningen die weliswaar officieel de beslissingsbevoegdheid hadden maar in eigenlijke regeringsbesluiten hun raad de beslissingen lieten nemen kwamen veelal op het niveau van de (ook al oude romeinse) volkstribuun rol uit. Namelijk het veto recht als een besluit van die raad hun niet zinde.

Als ze dan ook nog vnl het belang van land en volk beschermden werden ze ook wel verlichte despoten genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vorstendom ging volgens mij ook van ouder naar kind dus erfelijk. Een dictatuur kan ook erfelijk zijn maar staat ook open voor andere mogelijkheden. Dit geld niet in de Romeinse tijd.