kan de staat mij nog oproepen voor millitaire dienst.

nu ben ik niet 1 2 3 bang dat nederland aangevallen of betrokken word bij een of andere oorlog maar, ik ben eens benieuwd hoe dat eigenlijk zit.

kan de nederlandse staat mij als burger nog oproepen en verplichten om taken uit te voeren in tijd van "calamiteiten"?

ik heb ooit in een lang verleden nog de millitaire dienstplicht ondergaan en kreeg toen ik afzwaaide een brief mee waar ik me moest melden als er ooit eens iets voordeed in nederland en bla bla bla.

hoe zit dat dan voor degenen die nooit geen dienstplicht ondergaan zijn?

in geval dat dit zich voordoet, ben ik dan nog altijd verplicht om me te melden?

kun je als burger dan weigeren om aan zo`n oproep gehoor te geven?

ik kan me goed voorstellen dat de bevolking (lees burger) van libie in opstand komt tegen het regime van kadhaffi en hiervoor wil vechten en in zo`n geval zou ik ook meedoen.

in een geval waarin nederland in gevaar zou komen zou ik ook bereid zijn mee te helpen nederland te verdedigen, denk ik.

ik zou niet bereid zijn te participeren in een gewapend conflict waarin nederland betrokken word bij de inval in een ander land als mijn eigen veiligheid niet in gevaar kwam.

bestaat de echte patriot nog wel?
of is nederland daar te vrijdenkend voor geworden........

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Alle 17 jarige mannen krijgen nog een brief waarin staat dat ze dienstplichtig zijn. Allen ze hoeven niet ´ op te komen´ en niet gekeurd te worden.
Dat hoeft pas als de veiligheidssituatie hierom vraagt.

Dit heet dat de dienstplicht is opgeschort.

Vanaf 45 wordt je niet meer opgeroepen, je bent dan niet dienstplichtig meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor de laatste alinea. Ik vroeg me al af of mijn vader ook weer op zou moeten komen draven bij de marine. Denk dat ie met z'n bijna 60 jaar alleen nog het dek kan schrobben :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, blijkbaar ben je met je 45ste al afgeschreven bij defensie......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. er is geen OPKOMSTplicht momenteel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij hebt in ieder geval mijn vraag begrepen.
dank voor uw duidelijke antwoord

Andere antwoorden (3)

Dienstplicht is afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de dienstplicht niet afgeschaft, maar opgeschort.
Die wet bestaat nog, om in noodgevallen mensen weer op te roepen. Maar die kans is puur theoretisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de dienstplicht is afgeschaft, mag je niet meer mee doen.