Sociaal Democratisch.....
"Het meest voltooide systeem van welvaartsstaat was uiteraard het Oost-Europese model, waarbij de arbeidsmarkt in theorie niet meer bestond, omdat zowel de vraag als het aanbod van arbeidskrachten gesocialiseerd was. In de socialistische landen bestond dus een absolute sociale zekerheid met een alomtegenwoordige staat die het individu verzorgde van de wieg tot het graf.

De sociaal-democratie probeerde dat Oost-Europese ideaal te benaderen via het "recht op werk" en sociale zekerheid voor wie buiten eigen schuld werkloos viel of geen inkomen meer kon verdienen als gevolg van ziekte of ouderdom. Dat kwam doordat de sociaal-democratie inmiddels de socialisatie van de productiemiddelen had opgegeven in ruil voor die sociale zekerheid en het gratis of onder de kostprijs ter beschikking stellen van collectieve goederen (gezondheidszorg, onderwijs, cultureel aanbod). Waar de sociaal-democratie aan de macht kwam (in Scandinavië) werd dat ideaal bereikt. Elders konden de christen-democraten hun eigen model, nl. het "Rijnlandmodel", invoeren. Dat model week af van het sociaal-democratische omdat het op corporatistische leest was geschoeid en aan de "sociale partners" de taak toekende om voor de uitvoering en het beheer ervan te zorgen"....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Links georienteerde politieke ideologie, gericht op de 'zwakkeren' van de samenleving. Uitgebreid SOCIALE zekerheid voor men die dat nodig heeft en alle rijkdom zo eerlijk mogelijk verdelen, denk aan pvda, sp of vara

Waarom vraag je dat :p?