Een top-manager zou niet eens zo slecht zijn. De vraag is of hij een eigen portefeuille zou moeten hebben, maar voor besluitvorming en snelheid van handelen zou het zeker kunnen. Een klein team van adviseurs zou gebrek aan politieke achtergrond kunnen compenseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je voor je antwoord.

Andere antwoorden (10)

Ik denk het niet; politici zijn meestal mensen van consessies, water bij de wijn, veel te traag in de besluitvorming, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Topmanagers putten hun succes uit daadkracht, doorzetting, en meestal het gebrek aan democratisch denken (wat goed is voor de bedrijfsvoering, want ik zei vroeger altijd in mijn eigen bedrijf; "er is er maar één de baas, en helaas voor jou ben jij dat niet")
Je herkent de topmanagers die de politiek in gepraat zijn ook meteen, zeker in het begin van hun politieke carriere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1, zo een reactie wilde ik ook plaatsen.
Een MP moet regelmatig 'door het stof kruipen' om te overleven. Een beetje manager slikt liever zijn tong in :)
misschien zou dat wel eens verfrissend zijn
ipv die met alle winden mee waaiende types
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat Nederland veel beter af is als er eens een serieuze top-manager Minister-President wordt...

Vergeet niet dat een onderneming besturen in de grote van Shell niet heel veel anders is dan de Nederlandse politiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een top-manager dus echt niet. Ze komen aan de top door persoonlijke geldingsdrang. Niet door compassie en gevoel voor anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is wel dat er een totaal veranderingstraject aan vooraf moet gaan. Want zoals de overheid nu is georganiseerd heb je als MP te weinig grip op de verschillende departementen. Ik denk zeker dat een zakelijk leider uitermate geschikt is maar is de organisatie uitermate geschikt voor een zakelijk leider? Gaat tijd kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil met het bedrijfsleven en de overheid is terug te voeren op het verschil waar het geld van daan komt.
In de overheid komt het geld van de belastingbetaler die dat gedwongen doet.
In het bedrijfsleven komt het van betalende klanten die dit vrijwillig doen.

Een topmanager in de overheid is dus meer bestuurder die voor het vastgestelde budget zijn vastgestelde taak uitvoert.

Een topmanager in het bedrijfsleven is meer ondernemer/ leider die luistert naar zijn klanten en zorgt dat de kosten/baten dusdanig zijn dat hij niet failliet gaat.

Een MP moet een politiek dier zijn en zijn weg kennen omdat er anders geen consensus bereikt wordt en er geen besluiten genomen worden. Behalve als 1 partij de meerderheid van de zetels heeft of er een dictateur zou ontstaan.

Mijn antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want met kennis en ervaring bakken ze er ook niets van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wel. Kijk maar naar Berlusconi in Italie. Je kunt het met hem eens zijn of niet, maar toch stemt de meerderheid op hem, anders was hij geen minister-president. Daarnaast vind ik dat men zich eens wat minder moet bemoeien met de prive zaken van dit soort personen. Als hij/zij, zijn werk naar behoren doet, dan kun je er toch niet van wakker liggen wat hij in zijn vrije tijd doet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een topmanager zou een goed idee zijn, maar die zal je moeilijk vinden voor de Balkenendenorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. In algemene zin wel. Net zo goed als een top-politicus een top-manager kan zijn. Een voorbeeld is oud-minister Wijers, die momenteel de ceo van AkzoNobel is en het daar goed doet. (even afgezien of hij een goed politicus was... daar heb ik geen mening over).

Ja. In specifieke zin ligt het eraan: of zij of hij bereid is zich aan een bepaalde mores te houden die nu eenmaal bij het politieke 'bedrijf' hoort - in De Haag!