kan de Nederlandse overheid ook zomaar internet en mobiel verkeer afsluiten en is dit waarschijnlijk bij bijvoorbeeld een opstand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat kan en gebeurt op kleine schaal al.
soms kunnen er gsm masten tijdelijk uitgeschakeld worden bij bepaalde (terreur)dreigingen zijn.
Om te voorkomen dat als er een inval is degene gewaarschuwd wordt.
Of en hoevaak dat gebeurt is niet bekent.

Een opstand in Nederland is onwaarschijnlijker dan waar dan ook ter wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ja dat kan en gebeurt op kleine schaal al.
soms kunnen er gsm masten tijdelijk uitgeschakeld worden bij bepaalde (terreur)dreigingen zijn." Niet dat ik het niet wil geloven hoor, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Heb je hier een bron voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het te vinden is op internet. Het was enige tijd geleden in een tv programma over dat soort dingen dat het als middel genoemd werd.
Geloof ook niet dat het in Nederland vaak voor zal komen maar met de toenemende dreigingen zullen ook dat soort dingen toenemen.

Andere antwoorden (1)

Jazeker, dat kan de overheid, en dat is ook in een uurtje geregeld.

Maar het blijft wel theorie, want er zal wel heel veel aan vooraf moeten gaan, voor het zo ver is. Denk aan een burgeroorlog of een staatsgreep. En dan nog is dit waarschijnlijk de allerlaatste maatregel die genomen wordt, omdat zoiets een land totaal platlegt. Denk alleen al aan internetbankieren.

Ook moet je je realiseren, dat een overheid die zo'n maatregel neemt, het niet bepaald goed voor zal hebben met het land en de burgers. In een goed functionerende democratie is het dus helemaal ondenkbaar, omdat zo'n maatregel altijd het doel heeft, om mensen de mond te snoeren.