Moeten politieke partijen subsidie krijgen?

Minister Ter Horst geeft aan dat ze pleit voor een subsidie voor TON en PVV. Op dit moment krijgen alleen klassieke partijen met meer dan duizend leden subsidie.

Mijn vraag: mogen partijen wel gesubsidieerd worden door de overheid? Is dit niet geld in eigen zak steken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee dit is strikt genomen geen geld in eigen zak stoppen. We hebben een trias politica in Nederland. Dit houd in dat de uitvoerende en wetgevende macht gescheiden zijn. Dit uitvoerende macht geeft geld aan de wetgevende. Maar dat is geef ik toe wel een flauw onderscheid. In feite word namelijk de uitvoerende macht opgebouwd uit de wetgevende. Het is dus wel een beetje geld in eigen zak steken. Maar dat is niet erg. Dit zorgt namelijk dat de politiek zichzelf kan promoten. Dit houd in dat politieke partijen reclame kunnen maken zonder afhankelijk te zijn van donaties. Ik ben bang dat als dit niet zo is dat we net zo'n systeem als in Amerika krijgen. Namelijk dat je politieke macht kan kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verbetering ik vind het niet geld in eigen zak steken. Omdat het geld niet bedoeld is om de partijen rijk te maken maar voor promotie. Als het in de zakken van de leden van de partij kwam is dit wel geld in eigen zak steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In een democratie is dit zeker geen geld in eigen zak steken. Het is heel 'sportief' dat de minister dit voorstelt. Gelijke monniken gelijke kappen wat betreft het bespelen van het politieke sportveld in Nederland.
Gedurfd, maar ook fair van Guusje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat vind ik niet. Subsidies zijn voor het volk, niet voor diegene die ze moet verschaffen.
De politieke partijen hebben mijns inziens al voldoende inkomsten (en neven inkomsten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Politieke partijen die subsisies verschaffen? Volgens mij doet de overheid dat. Nou weet ik wel dat de overheid wordt gevormd door mensen die ook nog eens lid zijn van een partij, maar toch is de overheid NIET de partij(en).
Het is hier geen USSR, en daar is dat ook niet gelukt, om het zachtjes uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, ik zie de politiek als 1 geheel, partijen, overheid, kabinet, ministeries, enz.......... voor mij is dat allemaal hetzelfde.
Als je het vanuit jou standpunt bekijkt, heb je helemaal gelijk.
Het is onderdeel van democratie om ervoor te zorgen dat niet alleen rijken en mensen met connecties zich kunnen verenigen in een partij met een lijst mensen die zich kandidaat stellen voor vertegenwoordigende functies, maar ook mensen zonder geld of connecties. Op die manier wordt invulling gegeven aan gelijk passief kiesrecht voor iedereen.

Dit is niet geld in eigen zak steken. Politieke partijen zijn wat anders dan de overheid.

Overigens denk ik wel dat je je af kunt vragen of partijen zonder leden net zoveel subsidie zouden moeten krijgen als de partijden met leden, die dat geld ook gebruiken voor hun verenigingsfunctie. Wat dat betreft zijn het niet echt gelijke monnikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Magicegidius;

Er is op zich nix nieuws aan subsidie voor politieke partijen. Wel nieuw hieraan is dat Ter Horst die ook zou willen geven aan PVV en TON, terwijl deze niet de gebrukelijke organisatiestructuur kennen van andere partijen, waar je door middel van een lidmaatschap je inspraak kunt claimen. Lijkt me toch wel een eerste vereiste voor je publiek geld steekt in een politieke beweging.