Wat kan beter in Nederland en wat vind je juist goed?

Benoem van beide een punt wat je het belangrijkste vindt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

kan beter:
De regelgeving mag wel wat minder, ik heb wel eens gelezen dat een broodjeszaak met 29 overheidsinstanties te maken heeft. Is gekmakend voor een ondernemer en een enorme druk op de belastingbetaler die de instanties moet financieren. Ook de sociale zekerheid mag wel wat minder. Het moet weer de moeite lonen om te gaan werken. De uitkeringen zijn doorgeschoten, al zal degene die er een heeft dat niet met me eens zijn

gaat goed:
Ik vind dat er weinig tot geen corruptie is in Nederland, veel politici zijn (voldoende) integer. Ook de gezondheidszorg ligt op een hoog niveau, dat is niet helzelfde als perfect maar prijs jezelf op dat punt toch maar gelukkig dat je in Nederland woont.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

-:
De files. Die kunnen veel beter! 'T kleiner maken ervan dan, bedoel ik uiteraard.
De overheid moet 't sterk stimuleren (zo niet verplichten) dat mensen met een vaste werkplek dichtbij hun werk gaan wonen.
Men roept altijd dan dat in 't verleden 't omgekeerde gestimuleerd werd door de overheid. Dat klopt. Maar da's NU zeker niet goed (meer). Vergeet 't verleden, in dezen.

+:
Niemand hoeft hier om te komen van de honger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
openbaar vervoer gratis gaan er minder mensen met de auto
loes
De integratie van allochtonen kan en moet beter.

Wat ik persoonlijk erg goed in Nederland vind in vergelijking met andere landen is de medische zorg, er is altijd wel iets aan te merken maar over het algemeen is de zorg in Nederland erg goed.

Ook de nieuwe zorgverzekeringswet is goed, iedereen wordt gedwongen om zich te verzekeren voor medische kosten, dan kan het nooit voorkomen dat mensen niet naar het ziekenhuis gaan omdat ze misschien te weinig geld hebben en het niet kunnen betalen. Een ziekenhuisopname is absoluut niet goedkoop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het wel met je eens, maar hoe zit het dan met die ruim 800.000 (en volgens mij nog veel meer) mensen in NL die niet verzekerd zijn, niks betalen en toch medische hulp krijgen als ze dat willen? Daar klopt dan weer iets niet.
Hoe dan ook +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal dat jij noemt is van 2005. Voor de nieuwe zorgverzekeringwet in 2008 is dat aantal teruggebracht naar 171.000 in november 2008. Ook krijgen mensen die niet verzekerd zijn een boete.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, maar ik begrijp dat Nederlanders die zowat het hele jaar in het buitenland verblijven zich ook verplicht moeten verzekeren, zonder dat ze van de nederlandse gezondheidszorg gebruik kunnen maken. Dat lijkt me wat krom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in het GBA staat ingeschreven ben je verplicht om minimaal een basisverzekering te hebben in Nederland. Medische kosten in het buitenland worden vaak wel vergoed door de zorgverzekeraar.
Het weer kan beter in Nederland.
En ik vind de vrijheid die je in Nederland hebt goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat beter kan: Dat mensen wat meer voor elkaar klaar staan en minder agressief tegen elkaar doen/zijn.

Wat goed is: Dat we vrijheid van meningsuiting kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat gaat er goed:
- Vrijheid [nederland is erg vrij]
- Onderwijs: In nederland wordt er voor studenten erg veel gefinancieerd
- Kerk en staat gescheiden, ook in de praktijk (Hoewel dat de laatste tijd erg verweven begint te raken)
- Gecontrolleerd financieel systeem, mbt hypotheken ed. Hierdoor veel minder problemen die in de problemen komen bij rente schommelingen ed.

Wat kan er beter?
- Transport assen: Hoewel er veel voor te zeggen is het gebruik van auto's tegent egaan, is en blijft er een bnoodzaak voor transport met autos. Zorg voor goede transport assen en veel efficienter OV systemen *Vaker OV mogelijkheden zonder vast schema*
- Rechten van de niet-autochtone medemens. Er worden te veel voorzienen gemaakt voor mensen die in NL wonen en de taal niet machtig zijn zoals gemeente formulieren in zeer veel verschillende talen en thuishulp in het buitenland. Dit moet minder; Taal is een belangrijk punt voor integratie, dus moet je mensen forceren de taal te leren binnen aanzienlijke tijd (2-56 jaar na aankomst in nl).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Durf zou beter kunnen in Nederland. Mensen zijn teveel gaan vertrouwen op de becsherming van de overheid en andere instanties en kijken daardoor niet verder dan hun neus lang is. De overheid zelf durft overigens ook geen bal. Eigenlijk heel paradoxaal omdat er dus altijd een vangnet is zou je denken dat mensen juist meer durven.

Iedere dag als ik de snelweg oprij, denk ik, wat een briljant wegennet hebben wij toch. Rij de grens maar eens over. Dan springen je de tranen meteen in de ogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik goed vind aan Nederland is met name de openheid.
De meeste Nederlanders zijn goed op de hoogte van wat in de wereld gebeurt. Trends worden gevolgd of zelf gezet.
Veel kan en mag in dit vrije land waar (ten opzichte van andere landen) andere culturen gerespecteerd worden en
dat vind ik mooi.
Dit is tevens het grootste nadeel van Nederland, want soms wordt er misbruik gemaakt van onze open cultuur en
de wetten zijn helaas niet snel genoeg aangepast, waardoor profiteurs justitie en politie handen vol werk bezorgen en daardoor de samenleving een hoop geld kosten. Ik denk dat andere landen dat beter onder controle hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verdraagzaamheid & respect zouden verbeterd moeten worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdraagzaamheid & respect zouden verbeterd moeten worden. En dat de cel straf echt hoger blijven en ver al voor de mensen die kinder wat aan doen en de dat er meer tijd moet zijn voor ouders die niet goed voor hun kinder kunnen zorgen. Dat moet veel beter kunnen want zo kan het niet langer.

Ik vind de zorg heel goed.